Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Comenius... made in Poland

The Happy S.C.I.E.N.C.E.

Comenius... made in Poland

Cea de-a treia reuniune din cadrul proiectului multilateral The Happy S.C.I.E.N.C.E. a avut loc în perioada 5- 12 septembrie 2010, în orașul Tarnowskie Gory din Polonia, proiectul fiind coordonat de Școala Instituto Comprensivo Centro Storico din Florența, Italia.

La acest meeting s-au reunit partenerii următoarele școli: Gimnazia s prepodavane na chuzhdi ezitsi din Plevna, Bulgaria, Zespol Szkolno – Przedszkolny nr. 1, Tarnowskie Gory, Polonia și Grădinița nr. 56 – “Lotus” din Oradea, România.
   Scopul celei de-a treia reuniuni a constat în cunoașterea particularităților sistemului de învățământ din Polonia, a contextului educațional și a culturii acestei țări, de asemenea dezbateri despre calitate în educație, despre activitățile derulate de către fiecare partener până în acest moment în cadrul proiectului și demararea următoarelor activități în condiții optime.
  Festivitatea de deschidere a avut loc la Școala de limbi străine Zespol Szkolno - Przedszkolny nr.1 din Tarnowskie Gory, unde directorul școlii împreună cu coordonatoarea de proiect, Danka Herman, au ținut discursul de bun venit, întâmpinându-ne cu căldură în școala lor printr-o scenetă frumos interpretată de despre cele patru țări partenere. În continuare, am vizitat sălile de clasă, luând contact cu activitățile pe care le desfășoară elevii prin participarea, pe rând, la audirea unor legende poloneze și la desfășurarea unui interesant workshop de artă. Am luat parte apoi, potrivit modulelor Creativity, Search, Instructions, Nature din proiect,  la activitățile susținute de copii, în special copiii de la grădiniță și de către cei din clasele primare, care ne-au confecționat diverse instrumente de cântat ingenioase și tot felul de produse artistice pe care ni le-au dăruit cu drag în cadrul unui microrecital care ne-a impresionat mult. Vizita la Școala de Arte (nivel gimnaziu) ne-a dezvăluit diverse aspecte despre arta și cultura țării și despre modul de predare în școală, culminând cu expozițiile realizate de către talentații elevi și cu prezentarea minimuzeului școlii. În continuare, am vizitat Liceul Zespol Szkol Salezjanskich, pentru a observa modul în care acesta funcționează. Toate aceste vizite au culminat cu participarea tuturor partenerilor la o activitate interesantă, în care fiecare țară a avut de pictat câte o pânză mare, cu tempera, reprezentativă pentru țara de proveniență, acțiune care a avut loc sâmbătă, și în care s-a distins prin originalitate echipa formată din cadrele didactice ale Grădiniței nr. 56 - “Lotus” din Oradea.
 Legat de modulele proiectului Search, Culture, Nature, Europe, Care, am luat contact cu tradițiile, cultura și obiceiurile polonezilor, în general, cu cele din regiunea Silezia în special. În altă ordine de idei, am vizitat diverse monumente istorice, vestigii ale trecutului, castele și muzee, catedrale și biserici. În cadrul excursiei de o zi în Cracovia, vechea capitală, am vizitat castelul și catedrala Wawo, biserica Sf. Maria care au fost impresionante, atât prin vechimea și măreția lor, cât și prin stilurile arhitecturale folosite în realizarea acestora. Am poposit și pe la Muzeul Jan III Sobieski și la vechea mină de argint de lângă Tarnowskie Gory, ocazie cu care am luat contact cu valorile trecutului istoric, cel care ne-a amintit de trectul istoric al țării noastre. În cadrul vizitei realizate la palatul din Koszecin, am luat parte la experiențe extraordinare: am participat la un workshop minunat de dans folcloric silezian, Slaska, unde am vizionat fragmente din spectacole și am învățat un dans silezian, care a fost uimitor prin melodiile castelane vechi folosite pentru ritmul pașilor și demnitatea cu care se dansează. Workshop-ul s-a finalizat printr-o prezentare a costumelor naționale poloneze și a instrumentelor muzicale vechi, ocazie cu care am jucat un vesel joc de rol. De asemenea, am vizitat galeria de artă Na Tinku, unde am participat cu toții atât la cina oficială, cât și la expoziția de desene și recitalul coordonatorului Massimo Presciutti. Totuși, seara a culminat cu recitalul susținut de echipa țării noastre, care a constat în trei meodii populare românești, cadou care a impresiunat atât țara gazdă, cât și pe celelalte echipe din proiect.
 În concluzie, atât trecutul impresionant, cât și condițiile actuale ale educației și culturii poloneze prezentate în acest meeting au făcut ca reuniunea la care am participat să fie un schimb de experiență util, care și-a realizat obiectivele propuse și din care am preluat multe aspecte pozitive, benefice ridicării standardului calității în procesul instructiv-educativ. (Dana L.)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 11:22:11 Ora standard a Europei de Est