Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul “Grădinița de vară” la Tinca

Toți la grădiniță, toți în clasa I

Programul “Grădinița de vară” la Tinca

Programul “Grădinița de vară 2010”, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, s-a desfășurat în perioada 9 august - 8 septembrie 2010, și la Liceul Teoretic “Nicolae Jiga” din Tinca, cu sprijinul dnei director, prof. ing. Madear Viorica-Ana, și al dnei director adjunct Anton Carmen Monica.

Cea care s-a ocupat de cei 16 copii  participanți, proveniți din comunități excluse social, comunități de romi, a fost dna prof. Negrean Florica- Dorina, care, după finalizarea proiectului, a preluat nouă dintre acești copii pe care i-a înscris în clasa I, la care lucrează în acest an școlar. Activitățile cu copiii s-au desfășurat într-o sală de clasă din incinta școlii ciclului primar, în vederea acomodării loc cu viitorul loc de muncă, sub îndrumarea dnei prof. Negrean Dorina. Pe parcursul grădiniței de vară, doamna profesor a fost ajutată de reprezentanți ai comunității rome, promotor comunitar Fechete Gavril și educator asistent Covaciu Florica.
Manifestarea s-a bucurat de sprijinul fundației Ruhama și al dnei inspector școlar Ile Erzsebet, reprezentanta I.S.J. Bihor, care ne-au asigurat toate materialele didactice necesare bunei desfășurări a activităților conform curriculei grădiniței de vară și implementarea propriu-zisă a kit-ului educațional de pregătire preșcolară “De aici în clasa I”. În cele 23 de zile de activități, s-a asigurat hrană caldă copiilor participanți la program, consiliere și informare a părinților copiilor privind necesitatea înscrierii acestora în clasa I și sprijin în întocmirea dosarelor de înscriere și a dosarelor pentru rechizitele școlare. Prin instrumentele utilizate în vederea monitorizării și evaluării întregii activități desfășurate în cadrul acestui proiect au fost întocmite permanent rapoarte narative și chestionare, susținute de fotografii.
 “Grădinițele estivale reprezintă o cale eficientă de atragere a copiilor de vârstă preșcolară din comunități defavorizate către educația preșcolară sistematică, iar prin programul de tip “Școală după școală”, care urmează să se desfășoare și în școala noastră, se propune asistarea în procesul de educație a copiilor din grupul țintă care, după finalizarea programului de vară, se integrează la școală, pe parcursul anului școlar urmând ca aceștia să fie sprijiniți prin materiale de învățare și metodologii adaptate astfel încât să se mențină cât mai echilibrat în sistemul de educație, cu cât mai puține riscuri de părăsire timpurie a școlii”, ne-a declarat dna prof. Dorina Negrean. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Programul “Grădinița de vară” la Tinca..

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 16:08:12 Ora standard a Europei de Est