Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dzițac Domnica Ioana – „Trepte matematice”

Copii de excepție și faptele lor

Dzițac Domnica Ioana – „Trepte matematice”

În preocupările unor copii excepționali, găsim, nu-i așa, fapte care depășesc granițele firescului și obișnuitului, iar Ioana Dzițac, elevă în clasa a VI-a C, la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea, este un copil de o asemenea factură, înzestrat cu multe calități și predispoziții, mobilate cu o sensibilitate aparte și educație aleasă, care vin dintr-o familie de distinși profesori universitari...

La această vârstă fragedă de gimnazist care mai crede în poveștile cu zâne, prinți și împărați, jucându-se ades cu păpușile, Ioana a scos prima carte: „Trepte matematice” (pentru clasa a V-a).
„Această carte a crescut o dată cu mine”
„Am scris această carte de-a lungul unui an școlar, în timp ce eram elevă în clasa a V-a.
În fiecare zi, acasă, scriam la calculator noțiunile teoretice învățate la școală, probleme rezolvate în clasă, date ca temă, le completam cu noțiuni teoretice și probleme din alte cărți sau cream eu însămi probleme.
La sfârșitul clasei a V-a, în perioada de recapitulare, acest material mi-a fost foarte util. Atunci m-am gândit să-l public, în ideea că va fi de folos și altor copii.
L-am revizuit, îmbogățit și structurat în cinci capitole care cuprind sinteze teoretice, întărite de exerciții și probleme cu grade diferite de dificultate: de la exerciții de bază la probleme de olimpiadă.
Pentru că iubesc foarte mult animalele și pe perioada scrierii cărții am avut aproape de suflet două pisicuțe, am ilustrat cartea, din loc în loc, cu poze ale lor.
Această carte a crescut o dată cu mine.  
 Îmi propun să scriu lucrări asemănătoare și pentru clasele VI-VIII. Scopul realizării acestei serii de cărți este de a mă ajuta pe mine și pe alți elevi de gimnaziu la recapitulare, în vederea susținerii unor lucrări și examene viitoare.
 Mulțumesc tuturor celor care m-au încurajat și coordonat în realizarea acestei lucrări, în special doamnei profesoare Dorina Szatmari. Părinților mei le sunt recunoscătoare pentru dragostea pentru studiu pe care mi-au insuflat-o, pentru permanenta susținere și sprijinul acordat”, scrie Ioana în prefața cărții sale.
Un nou premiu și un joc...
Eleva din clasa a VI-a C („inteligentă, frumoasă, comunicativă”, așa după cum o vede și o descrie prof. univ. Ioana Moisil, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – unul dintre referenții cărții) are un CV de excepție la vârsta sa de copil abia scăpat de sub ochii învățătoarei, iar în vară și-a îmbogățit palmaresul, și așa impresionant, cu un nou premiu (premiul III, obținut la concursul național „Vara Eco”, organizat de ECDL România). Împreună cu distinsul său profesor de matematică (și mentor), doamna Dorina Szatmari, Ioana a realizat un: JOC DIDACTIC ECO AȘA DA - AȘA NU (scos de curând la Editura Focusprint, Oradea, 2010).
În primăvară-vară, când a devenit corepondentul nostru special de la școala „Nicolae Bălcescu”, Ioana și-a etalat o seamă de calități, dar nu ne-a lăsat să bănuim că ar pune de o carte și un joc... Înclinăm să credem că mentorul său a avut multă putere de convingere și sensibilizare, capabile să stârnească pasiuni și efervescență creatoare... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dzițac Domnica Ioana – „Trepte matematice”.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:56:44 Ora standard a Europei de Est