Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Educatoarea este mamă, în primul rând, și după aceea, dascăl”

„Ne străduim să facem din profesie o artă”

„Educatoarea este mamă, în primul rând, și după aceea, dascăl”

Colectivul Grădiniței nr. 42 - „Maria” din Oradea și-a propus ca măcar la grădiniță, copilul să nu simtă deloc criza (prin care trecem cu toții, de la mic la mare).

„În plină criză, noi, personalul grădiniței, ne-am propus ca măcar la grădiniță, copilul să nu simtă criza. În fiecare dimineață, îi așteptăm cu multă căldură sufletească. Ne străduim să facem din profesie o artă, să creăm o atmosferă prielnică pentru a alina suferința provocată de despărțirea de familie. Prin atitudine și afectivitatea manifestată față de copil, educatoarea este mamă, în primul rând, și după aceea, dascăl. Copilul simte și răsplătește afecțiunea. Când găsește prima floricică în curte, el o aduce educatoarei, mamei sale de la grădiniță...”
Să tot stai să o asculți pe doamna director Viorica Indrea.
Cei 194 de copii au fost primiți, din nou, ca-ntr-un palat, cu tot fastul și cu sufletul pe palmă. Copilul este cel mai rafinat senzor de afectivitate. El simte tot ce este prefăcut și fabricat, ce nu vine de la inimă, care nu izvorăște din sufletul educatoarei. Sunt ei mici, dar sensibili ca niște petale.
În discuția avută cu doamna director, aveam să aflăm ce li se pregătește copiilor în 2010-2011. Proiectele proprii și concursurile tradiționale, devenite emblematice, vor continua și în noul an școlar: Cupa Maria, parteneriatele cu școala „Octavian Goga” și cu o grădiniță din Micherechi (Ungaria) – „Dă-mi mâna, prietene!”, la fel și  „Ferestre deschise”, în parteneriat cu „Amicii”, de la Grădinița nr. 47; „Copilărie – lume de vis și fantezie”, în parteneriat cu o grădiniță din Vașcău; „Învață să fii bun!” - proiect de prevenire a violenței; „Focul – prieten sau dușman?” – în parteneriat cu unitatea de pompieri...
Ca opționale, copiii de la 42 pot alege de la limba engleză și calculator, până la dans, șah sau teatru (de păpuși).
„Cu ce și cum exprimăm ceea ce simțim”
Interlocutorul nostru a ținut apoi să ne facă cunoscute și alte realizări ale educatoarelor.
La inițiativa și sub îndrumarea dnei profesor Aurelia Bodea, inspector școlar de specialitate în cadrul Inspectoratului Școlar, un grup de educatoare (dna Aurelia Bodea, Georgeta Bara, Adela-Mioara Horga, Elena Negrău – de la grădinița noastră -, Marina Rengle, Szabo Beatrice-Rodica și Loredana Pintea) a realizat două caiete de exerciții-întrebări interdisciplinare, pe tema „Cu ce și cum exprimăm ceea ce simțim” (scoase la editura Nomina).
Doamna educatoare Elena Negrău figurează ca autor (alături de inst. Dorina Ințe și inst. Szabo Beatrice-Rodica) și la publicația „Cinci pași pentru sănătate”, apărută din inițiativa  Direcției de Sănătate Publică Bihor...
Într-o perspectivă mai apropiată sau mai îndepărtată, pe agenda doamnei director figurează parteneriate cu grădinițe din Cluj-Napoca și Gyula (Ungaria), cu școala „Avram Iancu” din Oradea și Inspectoratul Școlar. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (125 de poze), accesați Galeria foto:Educatoarea este mamă, în primul rând, și după aceea, dascăl”

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:13:54 Ora standard a Europei de Est