Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Respect școala, profesorul și educația

Excelența sa, Dascălul

Respect școala, profesorul și educația

Marți (5 octombrie 2010), de Ziua mondială a educației, „șogunii” orădeni și-au sensibilizat dascălii adunați în amfiteatrul școlii, în cadrul unei manifestări de suflet organizate de consilierul educativ, prof. Olivia David, psihologul școlar Camelia Koka și directorul adjunct, prof. Carmen Mateuță.

„Din grădina toamnei voi culege un buchet de crizanteme și mă voi gândi laDumneata, drag profesor; crizantema, această frumusețe severă și apropiată sufletului meu, ca și caligrafia Dumitale.
Unde să așez acest buchet? La pragul școlii, acasă, pe masa de lucru? De obicei, ajungi atât de târziu acasă, și ai atât de puțin timp liber. Mă tem că ai putea să nu-l observi”...
Pe coala albă de hârtie, scrisă cu cerneală roșie, Viorica (Corcimari, din Republica Moldova) desenase, pesemne, și o crizantemă în ghiveci, iar mai jos, continua să-l sensibilizeze pe Măria sa, Dascălul, de Ziua sa. „Fiecare profesor are calitățile sale aparte, dar și enigmele sale, ce nu pot fi descoperite. Ei, profesorii, ne cuprind cu ființa lor și se impun trup și suflet în educația noastră, învățându-ne cum să ne ridicăm când alții ne coboară, cum să ne fie cald în suflet chiar și atunci când afară ninge. Tot ce cunoaștem este datorită lor. Ei ne-au învățat să citim lumea și stelele. Și pentru tot ce simțim, de este rău sau bine, tot lor le mulțumim. Sufletul lor nu e altceva decât o metaforă a eternității. Ei ne-au învățat că viața omului este o zbatere între cuvânt și tăcere, între mit și realitate; ne-au învățat să depășim eșecurile cu fruntea sus, evitând jocul „De-a școala”, „De-a familia”, „De-a viața”... și să acceptăm lucrurile așa cum sunt. Ne-au spus că mereu vom descoperi adevărul din cărți, lupta dintre lumină și întuneric, care te îndeamnă să visezi și să nu renunți la vis. Ne-au învățat multe... Profesorul este ca o pâine caldă/ E cel de-al doilea părinte/ E un izvor cu apă lină/ E un vapor de cunoștințe...”
După „boboaca” din IX D au venit Cătălin Florea (din XII A), cu „Dascălul –  etalon de personalitate”, Banhidi Chantal (din XII G), cu „Relația profesor – elev” și Claudiu Pop (din XI B), cu un power point – „Excelența sa, Dascălul”...
Trei referate și o prezentare în power point. Mult sau puțin? Suficient pentru a-l sensibiliza pe cel care dăruiește lumină și căldură, fără să aștepte nimic în schimb. Poate mai mult respect și recunoaștere din partea guvernanților, celor care dețin cuțitul și pâinea cea de toate zilele. Poate o rememorare a anilor de școală, când elevi fiind, cei care azi dețin puterea învățau ce e iubirea, armonia, omenia..., respectul pentru cel cu tâmplele ninse, pentru înțelepciunea, neputința și tăcerea sa. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Respect școala, profesorul și educația.  

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:45:18 Ora standard a Europei de Est