Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Nu avem „nume” pentru că avem… „renume”!

Directorul Școlii nr. 16 din Oradea, prof. Mircea Gârba:

„Nu avem „nume” pentru că avem… „renume”!

Ca să înțeleg exact jocul de cuvinte și mesajul incifrat al dlui director Mircea Gârba, am recurs la memoria site-ului, care stochează în baza sa de date „faptele de arme” ale combatanților…

Pentru cei care nu știu, vom spune că în virtutea renumelui pe care și l–au făurit cei de la școala nr. 16, din ’91, de când întrețin relații culturale cu Colegiul “Henri Pourrat” din Ceyrat (Franța), municipiul Oradea a ajuns să se înfrățească cu orașul francez, să primească mobilier și aparatură pentru fostul spital de copii, trei autobuze, alte materiale și cărți…!
Când clopoțelul a anunțat începerea unui nou an școlar, pe coridoare erau montate camere video (un sistem de supraveghere video a școlii). De-acum, chiulul și întârzierile vor fi contabilizate, iar în școală s-a instalat un climat de securitate, a crescut gradul responsabilității și disciplinei. Copiii au fost așteptați cu sălile de clasă proaspăt zugrăvite, coridoare lambrisate și estetizate, cu sala de sport complet renovată...
Cu tact și răbdare, cu profesionalism și eleganță, în timp, școala și-a făurit renumele unei instituții performante. „Prin baza materială modernă, dar mai ales prin rezultatele bune obținute de elevi, prin competența și receptivitatea la nou a colectivului de cadre didactice, Școala 16 se impune ca o școală de frunte în peisajul învățământului orădean. Iar cartea de vizită a școlii o constituie rezultatele elevilor: numeroase premii la concursuri și olimpiade școlare; niciun elev repetent în anul școlar 2009/2010; din cei 103 absolvenți ai clasei a VIII-a, 20 au avut media de admitere peste 9; toți absolvenții au fost repartizați în licee în prima etapă și toți au ajuns acolo unde și-au dorit: 14 la C.N. „Mihai Eminescu”, 11 la C.N. „E. Gojdu”, 16 la C.E. „Partenie Cosma”, 11 la Lic. T. „Lucian Blaga”, 6 la Lic. T. „Ady Endre”, 6 la C.N. „Iosif Vulcan” și lista poate continua. Însă ,,16’’ nu este doar o opțiune pentru elevii dornici de învățătură, ci poate reprezenta o soluție demnă de luat în seamă pentru părinți: săli de clasă frumoase și moderne, cantina nouă, dotată cu aparatură de ultimă generație, program after school, limba engleză studiată încă din clasa I, clase cu predare în limba maghiară, cerc de pictură, cursuri de dans, chitară, șah, atletism, baschet, handbal, fotbal și tenis...”
Foști elevi ai școlii studiază în Anglia și Germania
La toate argumentele forte ale domnului director, să mai adăugăm rezultatele excepționale obținute de sportivii școlii: 64 de premii și mențiuni înregistrare la competiții municipale și județene (din care 19 locuri I, opt locuri II și cinci locuri III, la județ, câte șase locuri I și II și cinci locuri III la municipiu; să mai adăugăm panoplia de proiecte școlare (cu Franța și Ungaria) și nenumărate parteneriate despre care ne-a vorbit directorul adjunct, prof. Smarada Burcă, parteneriatele cu teatrul „Arcadia”, Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”, asociația Caritas Eparhial, asociația Probambini, clubul Kiwanis, Romsilva, fundația „Talentum”...  Faptul că cei mai buni absolvenți ai Colegiului Național „Mihai Eminescu” sunt foști elevi ai școlii 16, iar acum sunt studenți în Anglia și Germania, precum Alexandru Iancu și Francisc Bungiu... Poate nu știați că studenții Universității din Oradea (specializarea franceză, educație fizică, istorie și religie...) fac practică pedagogică la Școala cu clasele I-VIII nr. 16...
Să mai spunem că la școala 16 nu studiază 300 sau 400 de elevi, ci 909, în 37 de clase (20 primare și 17 gimnaziale), din care opt clase cu 180 de elevi la secția maghiară; faptul că în timp  ce de la unele școli copiii pleacă precum păsările călătoare... ei vin la „școala fără nume”! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Nu avem „nume” pentru că avem… „renume”!

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:48 Ora standard a Europei de Est