Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La 500 de zile de școală

Studiul tematic – Povestea apei

La 500 de zile de școală

Alternativa step by step are frumusețea și avantajele sale, eficiența și motivația caracteristice, invidiate de unii, înțelese și exploatate de alții, din afara sistemului...

Elevii, dascălii (inst. Veronica Isdrăilă și Elena Iacob), dar și părinții clasei a IV-a B, step by step, de la Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu” din Oradea, au sărbătorit, miercuri, 13 octombrie 2010, 500 de zile de școală.
Au sărbătorit e un fel de a spune, pentru că  în afara tortului și șampaniei de final, restul înseamnă un bilanț, o recapitulare și o evaluare a cunoștințelor, o fixare a lor, o reîmprospătare, o etalare a muncii individuale, dar și colective în realizarea portofoliilor și colecțiilor cu 500 de obiecte, lucruri sau piese inedite, colecționate de-a lungul unui ciclu de patru ani. Studiul individual, independența în gândire și atitudine, calmul și stilul „academic” în a-și susține lucrarea și punctul de vedere, toate acestea diferențiază și ridică alternativa în ochii dascălilor și părinților. După un studiu tematic bine documentat și aprofundat, privit din „n” puncte de vedere, acum iese la suprafață personalitatea și modul original de a prezenta lucrurile, fiecare venind cu varianta proprie, complementară și nu cu o imitare sau imitație, o repetare sau o copie. Luate în parte, fiecare colecție și portofoliu exprimă și radiografiază personalitatea elevului, este imaginea sa în oglinda cunoașterii de sine, puterea lui de analiză, sinteză și reflectare a unei teme generoase, la care a trudit, în parte prin efort propriu sau conjugat, alături de părinți. Povestea apei este povestea fiecăruia și a tuturor, văzută din 14 unghiuri. Cert este că globul pământesc a fost răscolit și fotografiat kilometru cu kilometru. Unii chiar l-au reinventat, confecționat cu ajutorul unei mingi. Castelul și Mica sirenă le-au surprins plăcut până și pe învățătoarele clasei.  De-acum (de joi, 21 octombrie), după o descindere la Planetariul din Baia Mare, va debuta o nouă temă generoasă, care ar  putea fi despre univers sau despre altceva, punându-și fiecare mintea și imaginația la contribuție. Tema și toată truda lor se vor „converti”, la final, într-un nou număr al revistei clasei, sugestiv intitulate „Albinuțele curioase”.
Oaspeții spanioli la... ora adevărului
Surpriza și bucuria la 500 de zile de școală au venit din partea directorului liceului, prof. dr. Gheorghe Lazăr Erdeli, care a „descălecat” în sala de clasă însoțit de prietenii spanioli, foști parteneri de proiect. Aflați în Oradea, la o întâlnire de proiect la Grădinița nr. 52, foștii parteneri ai Școlii cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” au ținut să se arate la față și să-și exprime aceeași bucurie și plăcere de a se revedea cu dascălii noului liceu. Iată, așadar, că ochii care nu se văd nu se uită... la alții, fără a rememora și a activa imagini și oameni dragi. Felicitările sunt reciproce, împărțite și meritate atât de gazde, cât și de oaspeți! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La 500 de zile de școală. 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:17:57 Ora standard a Europei de Est