Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Infecția urinară

Sfatul medicului

Infecția urinară

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Prin infecția tractului urinar se înțelege afectarea bacteriană a rinichiului, sistemului colector urinar, sau simpla prezență a bacteriilor în urină.
Multe cazuri „scapă” nediagnosticate, dar se apreciază că infecția urinară ocupă locul doi în patologia infecțioasă a copilului, după infecțiile tractului respirator. Se apreciază că 1-2% din fetele de vârstă școlară aparent sănătoase prezintă infecții urinare bacteriene, frecvența crescând la 4-5% la fetele prepubere. Incidența infecției este de 3-4 ori mai mare la fete decât la băieți, fapt explicat prin aceea că uretra este scurtă la fete, iar orificiul uretral este ușor de contaminat cu fecale.
80% din infecțiile acute sunt produse de bacteriile prezente în colon, un rol important, jucând E.coli. Infecția este consecința ascensiunii germenilor de la organele genitale externe la vezică, și apoi, prin lumenul ureteral, până la tubii renali și interstiții.
Infecția poate fi favorizată de prezența refluxului vezico-ureteral, de anomalii congenitale ale tractului urinar, de obstrucii organice, de litiaza urinară, corpii străini, constipația severă și igiena local defectuoasă.
Din punct de vedere clinic, infecția urinară poate fi asimptomatică sau poate fi însoțită de semne specifice: dureri abdominale, emisia de urini urât mirositoare, usturimi la urinat, mictiuni dese, stare febrilă; alteori, pot fi puse în evidență, durere ascuțită sau surdă în regiunea lombară, un număr mare de mictiuni, senzația de mictiune iminentă, hematurie de scurtă durată, secreții vaginale abundente. Semnul de laborator decisiv care evidențiază infecția este efectuarea uroculturii. În examenul simplu de urină, se evidențiază de asemenea modificări specifice. Tratamentul specific este antibacterian; se alege antibioticul în funcție de sensibilitatea germenului (antibiograma).

Trimite email
luni, 1 decembrie 2025, 06:38:56 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00