Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Societatea românească între frontiere imperiale”

Conferința de la Chișinău – Republica Moldova

„Societatea românească între frontiere imperiale”

În seria de manifestări comune în domeniul istoriei dintre Universitatea din Oradea și Universitatea de Stat a Republicii Moldova a avut loc, la Chișinău, între 7 și 9 octombrie 2010, a patra întâlnire.

Reuniunea, pusă sub genericul „Societatea românească între frontiere imperiale”, a cuprins două secțiuni: „Anul 1940 în destinul colectiv al românilor” și „Centru și periferie în istoria românilor: modele, transferuri, interacțiuni”. La conferința de la Chișinău au participat istorici de la cele două instituții și de la alte universități, institute de profil din România și Republica Moldova, înalte personalități ale vieții publice din Republica Moldova, între care și viceprim-ministrul guvernului, dl Ion Negrei.
Universitatea din Oradea a fost reprezentată de prof. univ. dr. Barbu Ștefănescu, prorector cu relațiile internaționale, prof. univ. Sorin Șipoș, prodecan al Facultății de Istorie, Geografie și Relații Internaționale, lector univ. dr. Mircea Brie, șeful catedrei de Studii Europene. Relații Internaționale, conf.univ. dr. Gabriel Moisa și lector univ. dr. Florin Sfrengeu de la Departamentul de Istorie.
Cu această ocazie a fost lansat al treilea volum comun al istoricilor din Oradea și Chișinău în trei ani de colaborare, „Politici imperiale în Estul și Vestul spațiului românesc”, apărut la Editura Universității din Oradea și Editura Cartdidact din Chișinău, ce adună lucrările prezentate în cadrul sesiunii precedente, ținute la Oradea în iunie a.c.
Tot cu această ocazie s-a hotărât înființarea unui Centru de Studii Imperiale „Chișinău-Oradea”, sub egida celor două universități, susținut de Academia Română și de Departamentul Românilor de Pretutindeni al Guvernului României, centru care să studieze consecințele politicilor imperiale în estul și vestul spațiului românesc. (Olimpia Popoviciu).  

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:44 Ora standard a Europei de Est