Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„O instituție care impune respect și responsabilitate”

Liceul Teologic Greco-Catolic

„O instituție care impune respect și responsabilitate”

Liceul Teologic Greco-Catolic din Oradea este „o instituție care impune respect și responsabilitate”, ca să-l cităm pe directorul său, prof. Andrei Cristea, înregimentat sub culorile sale în 1995 (la trei ani după înființarea liceului).

În acest an (2010), au absolvit liceul cei care în urmă cu 12 ani (generația și clasa Denisei Moșincat, Cosmin Bulboacă, Alexandru Jacan, Alexandru Morar, Maria Toma...) intrau în prima clasă I înființată în județul Bihor în alternativa educațională Step by step; alternativă care nu poate fi confundată în nicio privință cu programul „Școală după școală”, care este cu totul altceva, iar mințile bolnave și răuvoitorii ar trebui să renunțe la asemenea apropieri și aberații. Tot Liceul Teologic Greco-Catolic este inițiatorul (pionierul) înființării asociației de părinți „Pas cu pas”, care sprijină alternativa și școala. De rolul și importanța acestei asociații s-au convins în timp toți dascălii din sistemul tradițional, care au pornit avalanșa înființării pe capete de asociații de părinți, începând cu ciclul preprimar. Tot pentru perturbarea minților celor slabi de îngeri și lipsiți de cunoaștere, cărora unii vor să le inoculeze ideea că alternativa Step by step ar fi pentru copiii cu CES (cu cerințe educative speciale), un alt neadevăr grosolan. Spunem toate acestea pentru a contracara tot ce se spune pe la colț de stradă pentru a denigra și a îndepărta lumea de această alternativă educațională care și-a dovedit în timp superioritatea, eficiența și valoarea...
La Liceul Teologic Greco-Catolic funcționează cu succes două grupe de grădiniță (în două locații), opt clase ale ciclului primar, alternativa Step by step (tot în două locații), precum și câte opt clase de gimnaziu și liceu; așadar 24 de clase și două grupe, cu un total de 620 de elevi și preșcolari. „La clasa a IX-a există două profiluri: de mate-info și teologie, al cărui plan-cadru (mă refer la profilul de teologie) este aproape identic cu profilul de filologie, absolvenții putând urma, cu succes, orice facultate doresc la orice universitate. Trebuie să se mai știe că la înscrierea la liceul nostru, doritorii nu sunt condiționați sau discriminați; nu-i întrebăm de ce religie sunt. Nu ne interesează de ce religie este elevul care dorește să urmeze liceul nostru. Specificul școlii noastre, pe lângă informațiile științifice pe care le dobândesc în procesul instructiv-educativ, este de a le deschide copiilor poarta spre a-l cunoaște pe Iisus, care este al tuturor și care ne îndeamnă pe toți, în aceeași măsură, la iubire față de aproapele”, ne-a declarat directorul liceului, prof. Andrei Cristea.
24 de burse pentru liceeni
În baza bunei colaborări care există între Protopopiatul greco-catolic și două asociații din Italia, anual, 24 de liceeni beneficiază de burse speciale, între care și șefii de promoții, care își petrec o săptămână gratuit în Italia. „Cei care sponsorizeză sunt cei care la rândul lor au fost sprijiniți într-un fel sau o fac în memoria celor decedați care au avut o contribuție la dezvoltarea idealurilor lor. Astfel că evanghelia se împlinește de la om la om, fără să țină cont de granițe și religii”, a precizat dl director.
Vorbind despre proiecte și programe de viitor, dl director s-a oprit la unul considerat esențial, în parteneriat cu Primăria Oradea, care va restaura în totalitate, interior și exterior, clădirea-monument a școlii, unicat de stil brâncovenesc sau neoromânesc, o bijuterie fără seamăn. Iar peste ani, dacă se acceptă (de ce nu, am zice noi), am putea purta numele lui Iuliu Maniu, deci: Liceul Teologic Greco-Catolic „Iuliu Maniu”. De ce, nu, domnule director, cine s-ar putea opune unui asemenea nume, și pe ce bază? Noi subscriem!
Liturghia copiilor  
Poate că nu mulți au aflat despre bunul obicei instituit la acest liceu de a organiza, pentru orice copil, în fiecare duminică, între orele 12 și 13, liturghia copiilor la catedrala „Sfântul Nicolae”; pentru elevii liceului, liturghia se oficiază în cursul săptămânii (fiind componenta spirituală a educației tinerilor): joia pentru elevii ciclului primar, iar vinerea pentru gimnaziu și liceu. A nu se crede cumva că elevii acestui liceu nu fac cursuri de dans și arte marțiale, dans sportiv și volei... care sunt sprijinite de asociația de părinți.
Discutând cu prof. Monica Blaga (consilier educativ) și prof. Rodica Mureșan (director adjunct al liceului), aveam să aflăm despre alegerile care au avut loc în cadrul Consiliului elevilor, respectiv despre detașamentul uriaș de olimpici și premianți de tot felul care fac cinste liceului, ale căror nume ar umple cel puțin încă o pagină de revistă, începând cu cei de la grădiniță, care au participat la concursul internațional de pictură „Arta la preșcolari”, la ciclul primar (cu „Primăvara  - o pictură parfumată”, „Din moși strămoși...”, concursul memorial „Schier Herman”, „Darurile iernii”, „Dascălul, apostol al neamului”, Cupa Moș Crăciun, concursul de carting..), la gimnaziu (concursul „Memoria Holocaustului”, „Terra Nostra”, „Sanitarii pricepuți”, concursul național de șah, „Școala mea – clădire de patrimoniu”, „La vremuri noi, oameni noi”, „Împreună pentru viitor”); premii și mențiuni nenumărate obținute la Evaluarea în educație, la Micul matematician, la olimpiade și concursuri naționale, etape județene și interjudețene, șase premii și mențiuni la etapa națională a olimpiadei de religie... Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „O instituție care impune respect și responsabilitate”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:12:36 Ora standard a Europei de Est