Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Scolioza

Sfatul medicului

Scolioza

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Scolioza este o afecțiune caracterizată printr-o deviație complexă a coloanei vertebrale cu evoluție progresivă care antrenează multiple tulburări. Scolioza reprezintă o deformare a coloanei vertebrale în cele trei planuri spațiale: frontal, sagital și orizontal, fără pierderea continuității osteoligamentare, produsă pe întreaga lungime sau pe o porțiune a coloanei vertebrale, mai ales în perioada de creștere.
 Scoliozele se clasifică în două grupe principale: funcționale sau nestructurale (atitudinea scoliotică, scolioza antalgică) și scolioze structurale, în care coloana suferă modificări de ax și de structură care se accentuează în perioada creșterii. Reprezintă grupul cel mai important și, etiologic sunt: idiopatică, congenitală, neuromusculară etc.
Scolioza idiopatică reprezintă forma cea mai frecventă (75%), probabil pe fond genetic. Cuprinde mai multe forme (dorsală, dorso-lombară, cu dublă curbură), iar după gradul curburii poate fi ușoară, medie, gravă.
 Scolioza juvenilă (între 3 ani și primele semne de pubertate) și scolioza adolescenților, cea mai frecventă formă și apărând după primele semne de pubertate, aparțin scoliozelor de tip structural idiopatic, iar prin timpul și forma de apariție fac obiectul acestor rânduri. Atunci când apar, ocupă o perioadă de vârstă în care procesele de creștere sunt semnificative, debutul și ocupațiile școlare reprezintă un procent important din activitățile zilnice, lipsa educației școlare și a activităților sportive reprezentând factori importanți de apariție. Predomină la sexul feminin. Factorul ereditar ocupă un loc important. Mecanismele de producere fiind de regulă multiple. Scoliozele copilului și adolescentului sunt nedureroase. Atitudinea atât în timpul mersului, cât mai ales la școală, în bancă și în timpului studiului la domiciliu reprezintă elemente de prognostic. Scolioza în evoluție atrage complicații cardio-respiratorii, digestive. Examinarea periodică a copilului și adolescentului joacă un rol importat în depistarea și tratamentul precoce. Obiectivele terapeutice în scoliozele structurale cu referire la forma idiopatică sunt: corectarea deviației vertebrale și a deformării toracice, menținerea corecției până la stabilizarea bolii. După formă și evoluție, metodele curative sunt: gimnastica medicală, metoda ortopedică (corsete corectoare) și metoda chirurgicală. Atunci când există, e de preferat depistarea în forme cât mai de început, la care corecția poate fi completă. Datorită depistării acestei afecțiuni, în prezent se derulează un program național care vizează tocmai depistarea și tratamentul cât mai precoce al scoliozelor.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 20:44:04 Ora standard a Europei de Est