Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Eu și copilul meu”

Școala părinților... la Șc. nr. 11

„Eu și copilul meu”

Prof. Adelina Iacob, directorul Școlii cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea, avea să ne informeze despre derularea programului „Eu și copilul meu”, proiect care a început în 20 septembrie. Programul se desfășoară în trei județe din țară, la câte 25 de grupe de părinți.

 La nivelul Școlii nr. 11, cursurile care se țin o dată pe săptămână sunt conduse de Tarr Tunde (profesorul psiholog și logopedul școlii). Cei 14 părinți înscriși se dovedesc interesați să afle cât mai multe lucruri care să le îmbunătățească imaginea în ochii propriilor copii, care să ducă la o mai bună înțelegere a psihologiei copilului și o relaționare cât mai fericită în familie. Ei au parcurs până acum șase teme, în care au fost dezbătute subiecte precum: Să facem cunoștință, Nevoile copilului meu, Ce fel de părinte sunt? Cum comunicăm eficient cu copiii, Cum controlăm conflictele din familie, Cum stabilim reguli și pedepse...
Au mai rămas de parcurs două teme: Cum să supraveghem anturajul copilului și Cum afectează familia consumul de tutun, alcool și droguri.
La cea de-a șasea întâlnire, aveam să participăm și noi.
Într-adevăr, Tunde are stil și clasă în relaționarea cu părinții, conduce bine discuțiile, încât putem spune că activitatea a fost centrată pe părinți, ei devenind vioara întâi, ea doar le lansa provocarea. Am asistat chiar și la un joc de rol, atractiv și eficient... Maestrul și „discipolii” săi ne dădeau impresia că se cunosc de când lumea, că sunt cei mai buni prieteni și că totul nu e decât un joc de rol, în care Tunde poate trece oricând în bancă, printre părinți, iar Kati, Peter, Nicolae, Etelka, Erika, Manyi... o pot suplini la catedră în rol de magister...
Așadar, școala are porțile deschise, în permanență, și părinților doritori să deprindă secretele unor relații armonioase cu propriii copii. Plastic vorbind, părintele are încă ce învăța și merită să participe la astfel de cursuri! (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Eu și copilul meu”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:54 Ora standard a Europei de Est