Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

140 de ani de tradiție și performanță educațională

La Școala cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir” din Oradea

140 de ani de tradiție și performanță educațională

„Școala „Dimitrie Cantemir” din Oradea împlinește în acest an 140 de ani de tradiție și performanță educațională. Jean-Jacques Rousseau scria „Ceea ce ne lipsește când venim pe lume și de care avem nevoie mai târziu ne este oferit prin educație.”

Iar noi dorim să completăm ideea..., doar într-un cadru organizat, în unitățile de învățământ, sub îndrumarea cadrelor didactice. Suntem pe deplin conștienți de rolul școlii și al educației în viața oricărui om. De aceea, încercăm mereu să ne aliniem cerințelor și comenzii sociale, ne deschidem și acceptăm noul, dar nu renunțăm la tradițional și la tot ce e valoros în moștenirea culturală. La 140 de ani, școala noastră respiră un aer proaspăt în urma investițiilor făcute. Cele două corpuri de clădire sunt complet renovate. Dispunem de spații moderne de desfășurare a activităților instructiv-educative. Elevii noștri învață într-un singur schimb, în cele 30 de săli de clasă, bine utilate și primitoare. Unele sunt amenajate ca laboratoare și cabinete (de informatică, chimie, fizică, biologie, limba română, limba maghiară, matematică, geografie, istorie și cultură civică); avem sală de sport, bibliotecă și cabinet medical...”, ne-a declarat directorul școlii, doamna profesor Teodora Codău, un manager iscusit, conștient de menirea sa și de vremurile pe care le parcurgem, de comanda socială și de orientarea părinților, care au ultimul cuvânt în alegerea școlii și dascălilor preferați pentru odrasla sa, privită drept cea mai importantă și mai valoroasă investiție a sa.
Limbi moderne și informatică... 
Încă din clasa I, elevii pot să înceapă să învețe o limbă modernă, iar din a III-a, să descifreze tainele informaticii. Elevii pot beneficia de consiliere psihologică și logopedică, și de îndrumarea unui profesor de sprijin; doritorii (elevii ciclului primar) pot rămâne la pregătire suplimentară după orele de curs (pentru rezolvarea temelor și lecțiilor pentru ziua următoare). Cei ce doresc pot servi o masă caldă la prânz (contra cost). La cerere, se pot efectua înscrieri și în cursul anului școlar – în perioada intersemestrială... (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: 140 de ani de tradiție și performanță educațională.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:40 Ora standard a Europei de Est