Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Sebi Trifa și Marin Bica au adus argintul la Oradea

Din Dacia (de Oradea) și Gojdu… tocmai în Crimeea!

Sebi Trifa și Marin Bica au adus argintul la Oradea

Prof. Marin Bica (de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea), cel care a înființat primul cerc (club) de astronomie din Oradea și județul Bihor, a ajuns, de vreo doi-trei ani, profesor-formator de olimpici naționali și internaționali...

Recent, profesorul de la „Dacia” s-a întors din Crimeea unde a însoțit lotul național de astronomie al României, lot din care a făcut parte și Sebi Trifa, căruia profesorul a reușit să-i „inoculeze” microbul astronomiei, iar în Crimeea, Sebi (gojdistul) a reușit să cucerească o medalie de argint la olimpiada internațională de astronomie, răsplătindu-și într-un fel dascălul pentru toată investiția făcută în el în ultimii doi-trei ani...
Cum a fost la internaționalele din Crimeea, aflăm chiar de la domnul profesor Marin Bica.
O nouă aventură... cu multe belele în Crimeea (Ucraina)
“Am ajuns cu Sebi in Bucuresti vineri dimineata (15 octombrie 2010) dupa o calatorie impreuna cu profesorul Lucian Stoian de la Baia Mare (care s-a urcat din Cluj-Napoca). Asa cum ii sta bine unei echipe unite, ne-am cazat toti trei la liceul Nichita Stanescu si ne-am dus apoi la minister sa ne ocupam de actele necesare deplasarii. Ajunsi acolo, a trebuit sa stam mai mult de o ora afara, intrucat nu ne-au lasat inauntru deoarece era un dispozitiv de jandarmi pentru a face fata unei manifestatii a “fiorosilor” profesori (jandarmii era mai multi ca manifestantii). Dupa ce am terminat treaba la minister, ne-am dus sa ne plimbam prin Cismigiu in asteptarea sosirii colegului Petrica Craciun de la Falticeni care o aducea pe Iustina, participanta la categoria juniori ca si Sebi. Fiind ora amiezii adevarate, am observat un curcubeu in stropii artezienei de pe lac si am compus pe loc o problema in care ceream determinarea declinatiei Soarelui in acea data. Pentru o mai buna inspiratie in rezolvarea problemei, ne-am dus la o terasa. La intoarcere, curcubeul disparuse. Am modificat problema in determinarea timpul necesar savurarii unei Silva, cunoscand inaltimea curcubeului si coloanei de apa...  dinauntru (normal ca nu din fiola). Am plecat la gara sa-i intampinam si pe altii. De la gara ne-am intos la camin si apoi ne-am plimbat prin oras. A doua zi, ne-am infiintat la aeroport, iar la ora 16, am decolat spre Kiev. Acolo am fost neplacut surprinsi pentru ca a trebuit sa avem grija de bagaje, compania nefacand transbordarea lor in celalalt avion, asa cum se obisnuieste. Cum ni se facuse foame tot stand patru ore pana la cealaltă cursa, ne-am indreptat spre o autoservire. Al doilea avion ne-a dus la Simferopol (impreuna cu echipa Croatiei si Lituaniei). Am ramas peste noapte la un hotel, iar dimineata ne-am imbarcat intr-un autocar care ne-a dus la Sudak, statiune pe litoralul Marii Neagre, locul de desfasurare a olimpiadei. Toti participantii au fost cazati in acelasi hotel, cu camere de doua sau trei paturi. După masa de pranz, a fost festivitatea de deschidere, unde am avut parte de un incident intamplator, mai putin placut, deoarece la prezentarea echipelor in ordine alfabetica a uitat de noi. M-am ridicat in picioare si atunci si-au amintit ca mai suntem si noi pe-acolo. Seara, fiecare echipa trebuia sa-si prezinte tara intr-o maniera multimedia. Noi am prezentat un film cu peisaje din tara pe fundal sonor cu muzica de Zamfir si apoi am cantat vocal si la două chitare Andrii Popa, pentru ca doream sa le dau de inteles ca ma voi lupta pentru dreptate si la aceasta olimpiada (ca si in China)... precum un haiduc. In dimineata zilei urmatoare, a fost proba teoretica, iar eu a trebuit sa ma trezesc la ora 6 pentru traducerea subiectelor. Dupa ce s-au impartit subiectele, m-am dus sa vizitez cetatea genoveza. Pe la pranz, am mers sa fac baie in Marea Neagra. M-au vazut colegii din Indonezia si li s-a facut frig vazandu-ma cum inotam (pentru ei, care sunt pe Ecuator, 19 grade inseamna probabil apa rece). Dupa-masa a trebuit sa incepem corectarea lucrarilor de la proba teoretica in comisie, iar copiii au fost dusi la acvariu si delfinariu. Ziua urmatoare am continuat munca in comisie, iar seara am tradus subiectele pentru proba observationala pe harta, intrucat cerul era cu nori.
Din nou su(r)prize - su(r)prize!
Am avut iar parte de evenimente neplacute, fapt care m-a decis sa nu mai ascult instructiunile primite la plecare si sa iau atitudine. Mai intai, iar ne-au uitat la tragerea la sorti si asa am tras ultimii biletul cu ordinea de intrare la probe. Apoi Roxana (din Bucuresti) nu a primit harta cu care trebuia sa determine ora trecerii la meridian a celei mai stralucitoare stele din constelatia Delfinul. Asa ca la miezul noptii, cand s-a terminat proba m-am dus la comitetul de organizare intrebandu-i de ce exact noua trebuie sa ni se intample asemenea neplaceri? A doua zi dimineata, haiducul din mine a scris o scrisoare foarte incisiva la adresa organizatorilor competitiei in care am amintit si de nedreptatile din anul trecut si am mentionat ca daca se vor repeta si acum ne vom retrage oficial din competitie in mod public. Seara, am primit un formular in care eram intrebati cand vom putea fi gazde. Am mentionat ca am putea fi dupa 2015, in caz ca nu ne vom retrage. A doua zi dupa proba practica, cand eram la masa am fost chemat sa dau explicatii. Dupa o discutie care a durat mai mult de doua ore, am obtinut inapoi punctele care ne-au fost luate nejustificat de profesorul corector din India si la final statutul tarii noastre era mult diferit de cel pe care il gasisem anul trecut (aproape colonie - se subintelegea ca noi am fi obligati sa stim limba rusa, idee la care am ripostat cu prezentarea unor adevaruri istorice; in treacat fie spus am invatat ceva cuvinte rusesti ca sa ma descurc, dar de placere si de buna voie nu din obligatie; chiar la hotel, in foaia de inregistrare, am scris in alfabetul chirilic). De acum nu numai ca suntem tratati de la egal la egal, dar mai mult, ni s-a recunoscut valoarea, fapt pentru care ni s-a cerut sa sustinem cu propuneri imbunatatirea calitatii competitiei, iar de propunerile noastre se va tine seama. Asa ca am solicitat oficial mai multa transparenta si reguli mai democratice. Am fost dusi in doua excursii: la observator, unde aveau mai multe cupole ce adaposteau telescoape “balsoi” cu diametre de la 1,3 la 2,4 m si un telescop special pentru radiatii gama; a doua excursie a fost la niste grote pe malul marii de unde am putut admira frumusetea tarmului si mai multe golfuri cu apa curata, cu meduze. Acolo am ascultat cu interes povestea cneazului Galitin si colectia lui de 440.000 sticle de vin, regretand ca nu am avut ocazia sa fim printre prietenii acestuia pe care-i invita la degustari. In ultima zi a fost festivitatea de premiere, unde am luat doua medalii de broz (Constantin Ana Maria de la Liceul International de Informatica Bucuresti si Craciun Iustina din Falticeni) si doua de argint (Pop Ana Roxana de la Liceul “Tudor Vianu” din Bucuresti si Trifa Sebastian de la C.N. “E.Gojdu” din Oradea, pregatit la centrul de excelenta din Bihor, de Bica Marin de la scoala “Dacia”). Seara a fost o cina festiva unde am stat la masa cu colegii din Bulgaria si am discutat mult despre istoria balcanica (imperiul romano-bulgar din secolele 12-13). Au venit si organizatorii la masa noastra tinand sa inchine doua pahare de vodka si povestind despre vremurile de alta data, cand ascultau Radio Vacanta peste Marea Neagra, ocazie cu care ne-a demonstrat ca stiu numara in limba romana. Concluzia la care am ajuns este urmatoarea: daca intr-o tara nu suntem tratati cu respect e vina noastra in cea mai mare parte pentru ca respectul si tratamentul corect se castiga printr-un comportament corect si demn. Dar daca lasi impresia unui om care nu stie ce e demnitatea sau esti fricos, vei fi calcat in picioare, fiind tratat dupa cum si meriti de altfel. De aceea mai mult decat medaliile ma bucura faptul ca am reusit in acesti doi ani de cand sunt in juriu din partea Romaniei sa schimb total in bine imaginea tarii. De acum inainte, copiii nostri vor fi tratati cu mai multa atentie, primind toate punctele pe care le merita. Dimineata, ne-am trezit la ora 3 ca sa mergem la aeroportul din Simferopol lasand in urma insorita coasta de sud-est a Crimeii si amintirea unor vinuri dulci. Dupa escala pe aeroportul din Kiev, ne-am intors acasa. Eu am ramas inca o zi la minister pentru decont. Aici am avut parte de o alta surpriza neplacuta: la calcularea diurnei, s-a gresit cu o zi, fapt pentru care a trebuit sa platesc 100 de dolari diferenta desi nu aveam nicio vina pentru acea greseala. In consecinta, am plecat cu un gust amar, gandindu-ma ca asa-i raspateste aproape intotdeauna statul roman pe cei care-i apara demnitatea in strainatate!”
Domnule profesor, jos pălăria!
Felicitări, Sebi, felictări, domnule profesor! (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sebi Trifa și Marin Bica au adus argintul la Oradea.

Trimite email
joi, 28 martie 2024, 11:49:11 Ora standard a Europei de Est