Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Îmbunătățirea calității sistemului de educație timpurie a copiilor

Programul de mentorat al personalului din grădinițe contribuie la

Îmbunătățirea calității sistemului de educație timpurie a copiilor

După cum se cunoaște programul de mentorat al personalului din grădinițe se desfășoară la nivel național, în toate grădinițele din țară, timp de trei ani, în perioada 2009-2011, și se adresează tuturor resurselor umane care lucrează în grădinițe (personal didactic, consilieri, asistenți medicali, îngrijitori, manageri).

La Centrul CRED de la grădinița din Aleșd (centru condus de prof. Emilia Blaga), unde programul de mentorat a fost coordonat de doamna profesor Cornelia Româneac, au participat 16 educatoare, din 14 grădinițe din zona Aleșd. Din cea de-a treia grupă au făcut parte educatoarele din: Borod, Borozel, Valea Mare de Criș, Cornițel, Valea Borodului, Remeți, Bulz, Bulz-Pustă, Munteni, Remeți-Poiană, Lugașu de Sus, Lugașu de Jos, Aștileu și Peștiș, respectiv: Teodora Alina Þepele, Veturia Cuc, Viorica Florica Bradea, Florica Laura Cuc, Livia Maria Degău, Paula Ioana Damian, Laura Lenuța Popa, Nicoleta Ana Lazăr, Mariana Duma, Daniela Cristea, Ioana Cipleu, Ionela Mihaela Golban, Florentina Adriana Fildan, Ancuța Florina Puie, Florina Ramona Abrudan și Florina Cuc.
Programul are la bază documente care au fost elaborate recent la nivel de sistem (revizuirea curriculumului pentru educația timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani și ghidul de bune practici).
„Programul este acompaniat de alte măsuri care contribuie la îmbunătățirea calității sistemului de educație timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani, cum ar fi reabilitare/ construcții de noi grădinițe, precum și dotarea grădinițelor cu materiale didactice specifice copilului.
Programul se realizează cu ajutorul a șapte module de formare, fiecare având grupuri țintă diverse”, după cum aveam să aflăm de la prof. Cornelia Româneac, mentor-formator (național).
„Conținuturile cuprind ca teme mari: concepte de bază ale educației timpurii, specificul dezvoltării copilului între 3 și 7 ani, specificul abordării globale a dezvoltării copilului, specificul învățării la vârste mici, rolul adultului în interacțiunea cu copilul, pregătirea pentru școală, aspecte privind sănătatea, igiena și nutriția copilului mic, managementul grădiniței, educație parentală, consilierea copiilor mici și a familiilor acestuia”, a adăugat interlocutorul nostru.
Să mai spunem că la finalul pregătirii, cele 90 de ore de formare sunt transformate în câte 25 de credite pentru fiecare educatoare. Dincolo de acest câștig (pentru educatoare), adevărații beneficiari ai programului de mentorat sunt cei 307 copii de la cele 14 grădinițe din zona Aleșd. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Îmbunătățirea calității sistemului de educație timpurie a copiilor.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 16:21:12 Ora standard a Europei de Est