Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala „Avram Iancu” din Oradea a obținut Steagul Verde

Programul internațional Eco-Schools

Școala „Avram Iancu” din Oradea a obținut Steagul Verde

Participarea unităților școlare la Programul internațional Eco-Schools reprezintă oportunitatea realizării unor acțiuni instructiv-educative complexe, cu implicarea activă a elevilor, cadrelor didactice, a părinților și cu un ecou important în rândul comunității locale.

Eco-Schools este un program pentru managementul mediului și certificarea școlilor care-l implementează, coordonat la nivel internațional de Fundația de Educație pentru Mediul Înconjurător (FEE), ce reunește 68 de organizații din 58 de țări, care acționează la nivel național în domeniul educației pentru o dezvoltare durabilă.  Dintre acestea ,în anul 2010, 48 de țări au implementat Programul mondial ECO-Școala. Pe plan mondial, programul este susținut de Uniunea Europeană și UNEP (Programul Națiunilor Unite pentru Mediu). programul Eco-Școala a debutat pe mapamond ca program – pilot, în anul 1994, pornind de la necesitatea implicării tinerilor în găsirea de soluții la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local. Astăzi, participă 32.156 de școli din lume, din care 9.898 dețin Certificat de Eco-Școală și Steagul Verde. Un număr de 9.125.460 de copii și tineri, 628.005 de cadre didactice și 5. 013 autorități locale dezvoltă acest program în lumea întreagă.
În România, programul Eco-Școala a debutat în anul 1999, cu doar cinci școli-pilot, ajungându-se în 2009 la 424 de unități școlare, sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geologie (CCDG), în calitatea de membru cu drepturi depline al FEE. De-a lungul timpului, circa 600 de unități școlare (grădinițe, școli gimnaziale, licee, colegii, grupuri școlare, școli speciale, cluburi sau palate ale copiilor) din România au derulat programul, la finalul anului școlar 2009/2010 fiind active un număr de 381.
Pentru susținerea programului, CCDG a încheiat parteneriate cu Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Ministerul Mediului, Instituția Prefectului municipiului București, Agenția pentru Protecția Mediului și alte instituții.
Din octombrie deținem Steagul Verde    
La finele lunii octombrie 2010, elevii și cadrele didactice de la Școala cu clasele I-VIII Avram Iancu” din Oradea au avut un motiv de bucurie și împlinire profesională. Cu toții ne-am adunat în curtea școlii pentru a marca un eveniment de excepție: școala noastră a obținut Steagul Verde, fiind prima ECO-Școală gimnazială din județul Bihor. La arborarea Steagului Verde a luat cuvântul doamna director, prof. Gheorghina Bîrlădeanu, cea care a susținut toate acțiunile educative intreprinse în acest program. Doamna director i-a felicitat atât pe cei ce au îndrumat activitățile, cât și pe protagoniștii și câștigătorii marelui „trofeu”, elevii școlii, care au răspuns promt „provocărilor”, implicându-se activ. Din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, a fost prezentă doamna inspector educativ, prof. Florina Făgădar, care a apreciat munca, dăruirea și curajul alor noștri. Coordonatorul pe școală, responsabil cu acest program, domnișoara prof. Cîrciumaru Steliana (sufletul acestei inițiative), a făcut o succintă prezentare a participării elevilor școlii noastre la acest program, după care a răsplătit, atât cadrele didactice, cât și elevii (agenții eco), cu frumoase diplome. Celor de la Eco-Școala cu clasele I –VIII „Avram Iancu”, Oradea nu le rămâne decât să demonstreze prin comportament (disciplină și curățenie) că sunt demni de această recunoaștere, de acest titlu și să cinstească prin fapte Steagul Verde! (Monica Toader)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:15 Ora standard a Europei de Est