Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Eu și copilul meu

„Școala părinților”, la „Dimitrie Cantemir”

Eu și copilul meu

Din anul 2009, la Școala cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir” din Oradea se desfășoară proiectul RO 0047 „Formare familială în abilități educative privind prevenirea consumului de tutun, alcool și droguri”, finanțat prin Mecanismul Financiar al SEE

Mai multe instituții din țara noastră și-au dat concursul la realizarea acestui program: Ministerul Administrației și Internelor – Inspectoratul General al Poliției Române, Agenția Națională Antidrog, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.
La nivel de unitate școlară programul este cunoscut sub denumirea „Eu și copilul meu” și este implementat de către profesorul psiholog Ani Radu. Programul se bucură de un real succes și deja și-a câștigat popularitate printre părinți. Obiectivul general vizează creșterea factorilor familiali de protecție și reducerea factorilor familiali de risc față de consumul de tutun, alcool și droguri la preadolescenții cu probleme de comportament și la cei proveniți din familii cu statut socio-economic scăzut.
Beneficiarii acestui proiect se împart în trei categorii: consilieri școlari, părinți și copii. Inițial derularea proiectului a presupus cursuri de formare și sesiuni de supervizare ale consilierului școlar, prin care acesta și-a dezvoltat competențe de formare familială în abilități educative. Etapa următoare a presupus desfășurarea pe parcursul semestrului I al anului 2010 a opt activități cu doisprezece părinți, fiecare părinte fiind recompensat și încurajat pentru participare și implicare la program prin câte un tichet valoric de 50 de lei (ron) la fiecare activitate.
Tematica programului „Eu și copilul meu” face referință la identificarea nevoilor copilului, tipologia părinților și calitatea de a fi un bun părinte, căile de comunicare eficientă cu copiii, controlul conflictelor în familie și stabilirea unor reguli și pedepse, supravegherea anturajului copilului și nu în ultimul rând cum este afectată familia de consumul de tutun, alcool și droguri.
Dincolo de temele dezbătute, care s-au bucurat de un de mare succes, aceste sesiuni de întâlnire au constituit și un bun prilej de socializare pentru părinți, modalități de împărtășire a unor experiențe comune, astfel încât grupul a căpătat treptat o valoare suportivă. Între părinți s-au legat relații de prietenie și și-a declarat dezamăgirea față de terminarea programului. Soluția propusă a fost de a continua aceste activități și cu alte teme de interes pentru educația copiilor. Astfel, chiar dacă se finalizează programul „Eu și copilul meu”, lucrurile nu se vor opri aici, aceasta însemnând continuarea activităților în „Școala părinților”, care, la dorința psihologului Ani Radu și cu sprijinul doamnei director, prof. Teodora Codău, vor fi ținute în semestrul al doilea, an de an, după cum ține să ne asigure doamna director, prof. Teodora Codău.  (Ov. D.)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:58 Ora standard a Europei de Est