Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Suntem îndrăgostiți de povești

We are in love with fairy tales

Suntem îndrăgostiți de povești

La Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 din Oradea, a avut loc, vineri (12 noiembrie 2010), lansarea parteneriatului școlar multilateral Comenius “We are in love with fairy tales” („Suntem îndrăgostiți de povești”), proiect finanțat de Comisia Europeană prin intermediul ANPCDEFP.

La proiect (care se derulează în perioada august 2010 - iulie 2012) participă șase școli din cinci țări europene: Lituania (școala coordonatoare), România (cu școli din Oradea și Arad), Polonia, Turcia și Grecia.
Proiectul își propune: dezvoltarea creativității și imaginației la elevii din clasele primare prin crearea, ilustrarea și punerea în scenă a poveștilor; educarea în spiritul poveștilor tradiționale din folclorul național și internațional; demonstrarea (printr-o cercetare) a importanței poveștilor în dezvoltarea personalității copiilor; compararea și înțelegerea sistemelor educaționale din țările partenere.
Pentru realizarea acestor obiective, partenerii și-au propus: vizite de proiect și schimburile de profesori; prezentarea școlilor, a țărilor partenere și a culturii acestora; alegerea (de către fiecare țară parteneră) a unei povești tradiționale, al cărei rezumat va fi tradus în limba engleză; prezentarea pe scenă și filmarea poveștii tradiționale alese; realizarea unui schimb de povești, discutarea și analizarea acestora; crearea unor povești în limba proprie și ilustrarea lor de către elevi; realizarea unor schimburi și expoziții cu poveștile ilustrate.
Prima activitate – în Lituania
În octombrie 2010, a avut loc prima activitate: vizita de proiect la școala coordonatoare din Lituania - Raseiniu rajono Ariogalos gimnazija, unde au fost prezente patru cadre didactice de la C.S.E.I. nr. 1 Oradea.
Partenerii de proiect și-au propus drept produse finale: un Logo al  proiectului, un pliant, publicarea unei cărți cu poveștile tradiționale din țările partenere, realizarea unui DVD (cuprinzând filmările poveștilor tradiționale din fiecare școală parteneră), realizarea unei expoziții itinerante cu poveștile create și ilustrate, care va circula prin toate țările partenere și care va fi expusă nu doar în școli, ci și în locuri publice, o cercetare privind importanța poveștilor în dezvoltarea personalității copiilor și o pagina web a proiectului.
Diseminarea parteneriatului școlar multilateral Comenius „Learning by doing, living by working”
Ca urmare a activității susținute în domeniul implementării proiectelor europene, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 Oradea a primit pentru a treia oară, consecutiv, titlul de „Școală europeană”.
Și în prezent, la C.S.E.I. nr.1, se desfășoară, în paralel, două astfel de proiecte, după cum aveam să aflăm de la psihoped. Teodora Pantazi - coordonator de proiecte /responsabil proiecte și programe comunitare. Lansarea de vineri a noului proiect a constituit un bun prilej pentru diseminarea activităților primului an de proiect ale parteneriatului școlar multilateral Comenius aflat în derulare „Learning by doing, living by working” („Învățăm făcând, trăim muncind”). Printre cele mai importante activități realizate în cadrul acestui proiect, coordonat de CSEI nr. 1 și având ca parteneri școli speciale și școli de masă cu elevi integrați din: Polonia, Portugalia, Italia, Spania, Anglia și Bulgaria, au fost: participarea la vizite de proiect și schimburi de profesori în Anglia (octombrie 2009), Italia (mai 2010) și Portugalia (iunie 2010), organizarea unei schimb de profesori cu participarea elevilor (în februarie 2010) și a unei vizite de proiect (octombrie 2010) în România, Festivalul cultural internațional „Special Kids”, ediția a III-a,
competiția națională cu participare internațională la tenis de masă, Special Olympics, activități în cadrul ateliere de lucru pentru elevi...
De trei ori... „Școală europeană”!
Vineri, gazdele au fost onorate de participarea la manifestare a dnei inspector școlar de specialitate, prof. Doina Gyori (reprezentantul Inspectoratului Școlar Județean Bihor), a dlui Laurențiu Pășcuți - președintele comisiei sociale, director de cabinet, în cadrul Consiliului Județean Bihor, precum și a numeroși reprezentanți ai unităților de învățământ orădene partenere: prof. Angela Marușca – director și prof. Elena Erdeli de la C.S.E.I. „Orizont”, prof. Mihaela Popovici – director adjunct de la Grupul Școlar „Ioan Bococi”, prof. Alina Vese – directorul Grupului Școlar „George Barițiu”, prof. Ramona Vesa - responsabil proiecte și programe comunitare la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială, prof. Mihaela Băguț - responsabil proiecte și programe comunitare la Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida, prof. Ioan Mocan – directorul Școlii cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” și nu în ultimul rând, prof. Maria Nan – directorul Grădiniței nr. 52 din Oradea.
În cuvântul său, doamna inspector Doina Gyori a felicitat conducerea centrului, coordonatorii de proiecte și echipele proiectelor pentru cel de-al treilea titlu de „Școală europeană”, iar reprezentantul C.J. Bihor, dl Laurențiu Pășcuți, a ținut să asigure gazdele de sprijin și pe mai departe din partea Consiliului Județean în derularea proiectelor școlare.
Despre scopul, obiectivele și activitățile proiectului au vorbit psihoped. Crina Pârcălab - coordonator de proiect, precum și prof. Violeta Bobotan, membru al echipei de proiect... (Teodora & Ovidiu)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Suntem îndrăgostiți de povești.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:27:07 Ora standard a Europei de Est