Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activitate cu caracter educativ la Penitenciarul Oradea

Liceul (particular) „Henri Coandă” din Oradea

Activitate cu caracter educativ la Penitenciarul Oradea

Prof. Laura Chiș, consilier educativ la Liceul (particular) „Henri Coandă” din Oradea, a organizat, marți (16 noiembrie 2010), o activitate cu caracter educativ la Penitenciarul Oradea, abordând o temă extrem de actuală: prevenirea delincvenței juvenile.

Pentru aceasta activitate, a fost selectat un grup de 10 elevi din clasele IX-XII, învățământ de zi, provenind din medii diferite.
Activitatea s-a desfășurat sub coordonarea dnei ofițer educativ Florea Diana, angajat al M.J, care ne-a arătat spații din interiorul penitenciarului unde persoanele private de libertate, aflate în regim de detenție semi-deschis cu pedepse ușoare, își petrec timpul peste zi. Am vizitat: sala de sport (dotată cu aparate de forță), biblioteca (de unde pot închiria cărți pentru citit), biserica de cult ortodox (unde deținuții asistă la slujbe, se pot căsători și chiar boteza), atelierul de creație (unde deținuții talentați pot picta, desena, modela  origami sau chiar pot crea felicitări și machete), săli de clasă (pentru persoanele private de libertate, care doresc să urmeze o formă de școlarizare, pe care inițial au abandonat-o sau întrerupt-o, indiferent de ciclu: primar, gimnazial sau liceal, indiferent de vârstă), sala radio (de unde sunt transmise zilnic știri despre creațiile deținuților și diferite alte informații cu circuit închis), precum și o celulă cu deținuți în regim semi-deschis.
Pe parcursul vizitei, am discutat despre mai multe aspecte legate de tema noastră: motivele (cauzele) pentru care adolescenții minori ajung să comită fapte antisociale, ajungând astfel infractori; regimul lor de detenție (răspund penal de la 14 ani), modalitățile lor de reabilitare și reeducare; drepturile și obligațiile pe care le au în penitenciar sau centru de reabilitare; modul în care decurge o zi de detenție pentru persoanele private de libertate.
La finalul vizitei, elevii noștri au înțeles cât de scumpă e libertatea, că trebuie să prețuiască libertatea, să fie foarte atenți la tentațiile sociale, la dependențele de vicii, dar mai ales la rolul foarte important pe care îl are educația formală și informală în viața lor. (Laura Chiș)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:06:37 Ora standard a Europei de Est