Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Prieteni mici, prieteni mari”

„În fiecare zi o faptă bună”

„Prieteni mici, prieteni mari”

Sunt două dintre proiectele educaționale despre care aveau să ne vorbească directorul Grădiniței Americano-Române „Crinul” din Oradea, profesor Maria Cioară, și profesor Claudia Morar - managerul instituției.

Trecând pentru prima oară pragul grădiniței, te încântă localul impunător cu săli spațioase, în care preșcolarii par și mai mici decât sunt, dar sprinteni și jucăuși, deloc stresați, datorită stilului de lucru adoptat de educatoare, cu învățare pe centre de interes, cu participare activă după preferință la un atelier sau altul, cu activitățile centrate pe copil, cu activități instructiv-educative care armonizează perfect cu cele recreativ-creative, de muzică și dans, pictură și construcții...
„În fiecare zi o faptă bună” este un proiect educațional care își propune să ajute copiii să înțeleagă ce e binele, adevărul, frumosul, să se întristeze pentru o floare ruptă sau pentru o aripă frântă, să-l ajute pe cel neputincios, să nu uite seara să-și împreuneze mânuțele și să intre în vis ca într-o grație, spunând „Tatăl Nostru...” Peste ani, mulțumirea noastră va fi mult mai mare, atunci când tânărul va fi mult mai bun, când în școli, pe stradă, în familie și oriunde în lume va fi mult mai puțină violență”, ne-a declarat doamna director, prof. Maria Cioară.
Echipa de implementare a proiectului este formată din: Claudia Morar – manager, Mihaela Dulcă, Oana Pantea și Ramona Valcan.
De subliniat este faptul că în cadrul proiectului, tinerele educatoare și-au propus nu mai puțin de 17 activități, de la „Întâmplări din grupa noastră” - moment artistic, la „Un copil politicos” – joc didactic, „În fiecare zi o faptă bună” – întâlnire cu pastorul, „Fapte bune, fapte rele” – relatări ale copiilor, „Cuvinte frumoase, cuvinte fermecate” – concurs, „Prietenul la nevoie se cunoaște” – povestire...    
„Prieteni mici, prieteni mari” este un proiect educațional de parteneriat cu Școala cu clasele I-VIII „Octavian Goga” din Oradea; responsabil – Claudia Morar, manager al Grădiniței „Crinul” și tot responsabil – Ioan Mihail Henciu, directorul școlii „Octavian Goga”; coordonator – prof. Liana Petruța; echipa de proiect: Claudia Morar, Mihaela Dulcă și Ioana-Codruța Cioară.
„Prin derularea proiectului educațional „Prieteni mici, prieteni mari” ne propunem să obișnuim copiii să dezvolte relații constructive cu semenii lor, să trăiască stări afective pozitive împreună cu colegii, să-și exteriorizeze și să-și împărtășească preocupările și interesul pentru anumite subiecte, aducându-i mai aproape pe copiii preșcolari de școlari.
Prin întâlnirile și acțiunile comune, copiii vor experimenta noi valențe ale prieteniei dintre cei mici, înțelegând și adoptând norme de conviețuire socială dezirabilă și adaptându-și comportamentul propriu la cerințele grupului cu care vin în contact.
Totodată, preșcolarii vor deduce singuri că școala este un loc în care nu trebuie să vină cu frică, ci unul atractiv. Ce le deschide porțile către o lume fascinantă, o lume a cunoașterii, dar în care vor și regăsi la alte standarde jocuri ale copilăriei, activități îndrăgite, eroi fascinanți...”, ne-a declarat prof. Claudia
Morar – managerul Grădiniței „Crinul”.
În calendarul activităților proiectului, am reperat nouă acțiuni comune: Memorarea unui fragment din poezia „Balada unui greier mic”, de G. Topârceanu, „Învățăm împreună” – „Câinele” (activitate în laboratorul AEL), „Nașterea Domnului Iisus Hristos” - program artistic, „Mihai Eminescu, Voievodul Stelar” – medalion literar, „Ce înseamnă a dărui” – convorbire; „E ziua ta, mămico!” – pregătirea unui program artistic, „De Paște” – ornarea oului de Paște...
Asistând la câteva activități desfășurate la toate cele trei grupe, atât în sălile de clasă, cât și în curte, am rămas plăcut impresionați de relația copil-educatoare, bazată pe multă afectivitate reciprocă, înțelegere și relaționare conștientă, în deplină armonie, fără enervări și tensiuni, fără ridicări de ton și refuz... Să fie oare „divină” educatoare, privită ca o prințesă bună, ca o mamă iubitoare, care îi face toate poftele? (Ovidiu DAN)
Concurs pentru ocuparea a patru posturi vacante
Consiliul director al fundației AMROM Oradea ce patronează Grădinița „Crinul” din Oradea anunță concurs în data de 7 decembrie 2010, pentru ocuparea catedrelor vacante în unitatea de învățământ Grădinița „Crinul” din Oradea (str. Clujului nr. 6).
*trei posturi de educatoare
*un post de profesor de engleză-germană.
Relații privind întocmirea actelor necesare, la secretariatul din Oradea, str. Clujului nr. 6, de luni până vineri, între orele 9-15; alte informații la tel. 0745/581.380.
Termen de depunere a dosarelor: 29 nov. - 3 dec. 2010. Acte necesare: copii acte studii, buletin, certificat de naștere și căsătorie, CV, cerere de participare la concurs, în care se motivează de ce doresc ocuparea postului.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 01:31:55 Ora standard a Europei de Est