Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Identitate în diversitate”

Un nou proiect european la „Nicolae Bălcescu”

„Identitate în diversitate”

Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea a semnat contractul de parteneriat pentru un proiect european. Acest demers în care sunt implicate șapte școli din Europa contribuie la înțelegerea europeană a conviețuirii, a muncii în echipă, a acceptării identității fiecăruia în diversitate.

Proiectul se numește „Identitate în diversitate” și se desfășoara pe doi ani.
Activitatea a demarat la începutul anului școlar cu implicarea mai multor elevi și cadre didactice din învățământul primar și gimnazial.
În această perioada, elevii au pregătit prezentarea școlii, a orașului și a țării pentru a face cunoscute partenerilor noștri cultura, aspectele de viață sau frumusețile naturale pe care le avem.
Sunt implicați șase parteneri din: Spania, Italia, Franța, Anglia, Finlanda și Turcia, alături de România.
În 18-23 octombrie, a avut loc prima întâlnire de proiect la care au luat parte delegațiilor celor șapte școli partenere, la Citta di Castello, în Italia.
De la școala „Nicolae Bălcescu” din Oradea au participat trei cadre didactice: Popescu Sturz Maria, Mureșan Dorel  și directorul școlii, prof. Ioan Mocan.
La întâlnirea oficială cu presa, desfășurată la Primăria din Citta di Castello, directorului școlii, prof. Ioan Mocan, i-a fost înmânată placheta de onoare a orașului.
A urmat vizita la Roma, la Centrul European.
Dorel Mureșan a insistat cu argumente istorice și a vorbit despre importanța Columnei lui Traian pentru poporul român. A urmatm, în mod firesc, o oprire la Columna lui Traian.
În cadrul lucrărilor de proiect, s-a stabilit și calendarul de activități comune.
În următoarele două-trei săptămâni, școala „Nicolae Bălcescu” va participa la crearea unui blog care are administratorul general în Italia, și unde se vor trimite materiale despre școală, evenimentele care se desfășoară aici, cu poze și text.
În octombrie a fost amenajat un panou Comenius, cu materiale despre școlile partenere, unde sunt prezentate desene, lucrări ale elevilor de la clasele I-IV.
În noiembrie – decembrie, orădenii participă la o carte comună – „Cartea viselor”, în care fiecare partener are să spună cum își imaginează lumea sau un vis al său. Ar fi interesant să vedem cum arată visele copiilor din diferitele țări, ce au în comun sau diferit.
Apoi, o altă carte comună, pornind de la cinci cuvinte cheie în Comunitatea europeană și despre care elevii vor face o dizertație de o pagină fiecare. Aceste cuvinte sunt: toleranță, multilingvism, limbaje, comunicare, cetățenie europeană.
Lucrările se vor regăsi împreună, dar și separat în redactarea pe care o vor realiza elevii, ajutați de profesorii de limbi străine. Ele vor fi trimise în Spania pentru redactare și se vor achiziționa la începutul anului viitor.
prof. Ioan Mocan (directorul Șc. „N. Bălcescu”)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:56:44 Ora standard a Europei de Est