Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația timpurie, învățământ primar de cinci clase…

Concluziile reuniunii ministeriale cu partenerii sociali (Sinaia, 22-24 august)

Educația timpurie, învățământ primar de cinci clase…

25.08.2007
Grupul de lucru format din experți ai MECT și ai sindicatelor naționale din învățământ, prezente la Sinaia în perioada 22 -24 august 2007, precum și din reprezentanți ai federațiilor studențești reprezentative la nivel național a finalizat încă o rundă de discuții privind proiectul de legi în domeniul învățământului.

În urma dezbaterilor, s-a stabilit ca structura învățământului preuniversitar să includă educația timpurie (educație ante-preșcolară - 0-3 ani și învățământ preșcolar 3-6 ani), învățământul primar de 5 clase (clasa pregătitoare și clasele I-IV), învățământul secundar - inferior (învățământ gimnazial, care cuprinde 5 clase, respectiv V-IX) și superior (învățământ liceal, care cuprinde 3-4 clase, respectiv clasele X-XII/XIII) și învățământul terțiar non-universitar (învățământul postliceal cu 1-3 clase).
Învățământul liceal, filiera tehnologică, și învățământul terțiar non-universitar constituie
învățământul profesional și tehnic.
Conform proiectului de lege, învățământul preșcolar, primar și secundar inferior constituie învățământ obligatoriu. În primul an de implementare a legii, învățământul obligatoriu va fi de 10 clase, începând de la vârsta de 6 ani cu clasa pregătitoare, urmând să se asigure treptat condițiile pentru ca învățământul preșcolar să devină învățământ obligatoriu.
Accesul și participarea la învățământul liceal se generalizează și este gratuită. Un alt element de noutate îl constituie introducerea învățământului confesional ca nou tip de învățământ, pe lângă cel de stat și particular. Acesta poate fi organizat de cultele religioase recunoscute oficial.

Un rezultat important al dezbaterilor l-a constituit descentralizarea unităților de învățământ, care se realizează la nivel financiar și al managementului resurselor umane. Astfel, finanțarea de bază, asigurată de la bugetul de stat, se realizează în funcție de numărul de elevi/preșcolari și de costul/elev. Fondurile pentru finanțarea unității de învățământ, indiferent de sursă și de tip, vor fi alocate direct unității de învățământ.
Descentralizarea managementului resurselor umane este asigurată de faptul că școlile își vor selecta personalul didactic prin concurs organizat la nivelul unității de învățământ sau al unui grup de unități. Încadrarea și avansarea în trepte a personalului didactic se va face pe baza unei metodologii - cadru elaborate de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului,
la care unitățile pot adăuga propriile condiții suplimentare.
O altă coordonată a activității grupului de lucru de la Sinaia a fost depolitizarea sistemului de învățământ. În acest sens, s-a decis transformarea inspectoratelor școlare județene în direcții județene deconcentrate și transformarea personalului de conducere și execuție în funcționari publici.

Dezbaterile referitoare la structura învățământului universitar au condus la adoptarea unor măsuri prin care să se implementeze deciziile luate în cadrul procesului Bologna și anume dimensionarea învățământului la nivel de licență la 3 ani, a celui de master la 2 ani, iar a celui de doctorat la 3 ani.
În ceea ce privește noul statut al personalului didactic, acesta va reglementa profesia de cadru didactic. Discuțiile pe marginea proiectului statutului personalului didactic vor continua în cursul săptămânii viitoare, când vor fi reluate și dezbaterile privind legea învățământului universitar, urmând să se ajungă la un punct de vedere comun pe tema alegerii și constituirii organelor de conducere a universităților și a finanțării învățământului superior.
Reuniunea de la Sinaia va fi urmată de întâlnirea de luni, 27 august 2007, ora 10.00, a ministrului educației, Cristian Adomniței, cu toți liderii federațiilor sindicale din învățământ.

BIROUL DE PRESĂ

 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:21:46 Ora standard a Europei de Est