Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Protecția copilului de la teorie la practică” - PractiPASS

Proiect strategic Programul de practică pentru studenți

“Protecția copilului de la teorie la practică” - PractiPASS

Facultatea de Științe Socio-Umane din cadrul Universității din Oradea, în parteneriat cu alte 13 instituții și organizații care activează în domeniul social și unități de învățământ din Oradea, București și Arad, a demarat, începând cu luna octombrie 2010, activitățile proiectului Programul de practică pentru studenți “Protecția copilului de la teorie la practică”, promovat sub acronimul PractiPASS, proiect finanțat din Fondul Social European, Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 2013, contract nr. POSDRU/90/2.1/S/61957. Valoarea totală a proiectului este de 15.358.770,00 lei.

Proiectul se derulează pe parcursul a 36 de luni și are ca obiectiv general facilitarea tranziției de la școală la viața activă a studenților prin intermediul creșterii competitivității sistemului educativ și eficientizării stagiilor de practică pentru a răspunde cerințelor pieței muncii. Acest obiectiv va fi înfăptuit prin promovarea și consolidarea parteneriatului interregional între universități pe de o parte și a parteneriatelor locale între universități și instituții publice și private de profil, potențial angajatoare ale absolvenților de studii superioare. Proiectul urmărește facilitarea accesului unui număr de 600 de studenți de la nivel de licență și masterat (specializările asistență socială, sociologie, psihologie și psihopedagogie specială) din trei centre universitare din țară: Oradea, București și Arad, la stagii de practică în instituțiile publice și private de profil. Pe parcursul stagiilor de practică studenții se vor afla sub coordonarea tutorilor din instituțiile gazdă, formați pentru lucrul cu studenții de către specialiști în domeniu, din țară și din străinătate. Alături de stagiile de practică, studenții vor beneficia de un program complex de consiliere și orientare în carieră, derulat cu scopul de a se familiariza cu rigorile și condițiile specifice oferite de potențialii angajatori. Transferul de informații și comunicarea în timp real între actorii implicați în proiect vor fi facilitate prin intermediul Platformei de Asistență Specializată PASS și a paginii web a proiectului.
Partenerii Facultății de Științe Socio-Umane sunt: Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Administrația Socială Comunitară Oradea, Fundația Română pentru Copii, Comunitate și Familie, Biroul Operațional Oradea, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 Oradea, Universitatea din București, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1
București, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3  București, Fundația „Copii în Dificultate” București, Școala Specială nr. 7 București, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, Facultatea de Științe ale Educației și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad, Consiliul local al municipiului Arad, Direcția de Dezvoltare și Asistență Comunitară, Fundația Creștină R.C.E. Speranța Copiilor Arad.
Informații suplimentare privind acest proiect se pot obține de la Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea din Oradea; persoană de contact: Sorana SĂVEANU, director promovare, comunicare și imagine, tel: 0744367063, email:
soranasav@gmail.com (Olimpia P.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:35 Ora standard a Europei de Est