Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Unirea națională – un vis împlinit”

Proiect educațional la Lic. Teologic Baptist „Emanuel”

„Unirea națională – un vis împlinit”

Catedra de istorie-geografie, din cadrul Liceului Teologic Baptist „Emanuel” Oradea, în colaborare cu catedra de limba și literatura română, a inițiat proiectul educațional „Unirea națională – un vis împlinit”, dedicat Zilei naționale a României.

În sala de nunți a Bisericii Baptiste „Emanuel” Oradea, au avut loc, marți (30 noiembrie 2010), manifestări cuprinse în proiectul educațional „Unirea națională – un vis împlinit” . Scopul proiectului este  conștientizarea tinerei generații cu privire la semnificația zilei de 1 Decembrie 1918 și a consecințelor actelor istorice  înfăptuite atunci,  asupra poporului român, stimularea interesului elevilor pentru istoria și cultura locală și națională, prin documentare și realizare de prezentări originale, creative a temelor cercetate.
Manifestarea a fost moderată de către profesorul organizator, Iștoc-Zembrea Ramona, inițiator al proiectului.
Luni - prof. univ. dr. Mihai Drecin, invitatul liceenilor
Manifestarea de marți, organizată cu clasele de gimnaziu din cadrul liceului, a fost precedată, luni (29 nov.), de o manifestare organizată cu clasele IX-XII, cuprinsă în același proiect educațional, dedicat Zilei naționale a României și moderată de dl prof. Iștoc-Zembrea Florin. Cu această ocazie, invitatul de onoare, dl prof. univ. dr. Mihai Drecin, le-a vorbit liceenilor despre factorii care au contribuit la realizarea Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, îndemnându-i să nu dea uitării faptele mărețe ale înaintașilor noștri care s-au pus în slujba înfăptuirii visului de veacuri al românilor de pretutindeni – Unirea într-un singur stat, independent, cu numele de România.
Elevii claselor de liceu, profil uman, au pregătit, la rândul lor, o scurtă prezentare a semnificației zilei de 1 Decembrie, însoțită de planșe cu momente importante și mari personalități ale momentului Unirii,  sceneta „Hanul Ancuței”, filmată la Muzeul etnografic „La Fluturi”, din Chișcău, o parodie populară și un moment artistic (recital de poezie și cântece patriotice).
Marți „Regiunile istorice ale României Mari” (în concurs)
În cadrul manifestării organizate împreună cu elevii claselor V- VIII, s-a realizat o expoziție-concurs cu desene reprezentând viziunea elevilor asupra momentului Unirii de la 1 Decembrie, primele patru lucrări votate de juriu fiind premiate cu diplome. De asemenea, a avut loc vizionarea scenetei „Moș Ion Roată și Unirea”, realizată de elevii clasei a VII-a A, îndrumați de dna prof. Popa Dorina și filmată la Muzeul etnografic „La Fluturi” de la Chișcău. Dar cea mai mare parte a manifestării s-a axat pe concursul „Regiuni istorice ale României Mari”, la care au participat nouă echipaje, din fiecare clasă de gimnaziu, reprezentând: Oltenia, Muntenia, Moldova (inclusiv N. Bucovinei), Dobrogea,  Transilvania, Crișana, Banat, Maramureș, Basarabia. Elevii participanți s-au întrecut în produsele culinare tradiționale preparate, în parada costumelor populare, fiind notați de juriu și pentru creativitatea cu care și-au amenajat standul de prezentare, pentru exprimare în limbaj popular specific regiunii alese sau pentru talentul artistic de care au dat dovadă în punerea în scenă a unor obiceiuri populare.
 Tot în cadrul manifestării a luat cuvântul, dna Florica Cherecheș, consilier local, invitat de onoare, care i-a lăudat pe elevi pentru modul deosebit în care s-au pregătit pentru a sărbători Ziua națională a României, invitându-i să participe și în data de 1 decembrie, în Piața Unirii, la depuneri de coroane.
Ramona Iștoc-Zembrea, coordonatoarea proiectului, a mulțumit elevilor, părinților și cadrelor didactice (în special dnelor prof. de limba română: Burcă Alina, Fildan Mihaela, Popa Dorina și Ocoș Andreea) pentru modul în care s-au implicat în proiect, răsplătind elevii participanți cu diplome acordate pentru punctele tari ale fiecărei echipe, stabilite în urma jurizării.
Câștigătorii concursului „Regiuni istorice ale României Mari”
La concursul „Regiuni istorice ale României Mari”, s-au acordat diplome fiecărei echipe participante, pentru punctele tari stabilite în urma jurizării. Cu toată că nu s-a realizat o ierarhie riguroasă, echipa clasei a V-a B, reprezentând Crișana, a obținut punctaj maxim la toate probele, primind diplomă pentru prestație de excepție. Echipa a fost formată din Alexandru Stokker, Alexandru Secară, Moț Timotei, Berinde Larisa, Lucaciu Renata și Þenț Larisa.
Echipa clasei a VIII-a B, reprezentând Basarabia, formată din elevele Cherecheș Denisa, Racz Rebeca, Toia Denisa și Popa Patricia, s-a evidențiat prin costumul popular autentic și exprimarea  în limbaj popular specific regiunii.
Clasa a VI-a A a participat în concurs cu două echipe, reprezentând Oltenia și Muntenia. Echipa Olteniei, formată din elevele Ardelean Alexandra, Tiutin Cristina, Racolța Andreea, Tărău Gabriela, Roșcău Denisa și Ivan Eliza, s-a remarcat prin creativitate și prezentare liberă, succintă. Elevele Hoșman Rafaela, Fazecaș Ruth, Pușcaș Doroteea, Ghețe Rebeca, Negruț Eliza, Drugaș Ștefania, Orășanu Astrid și Groza Mădălina, reprezentând Muntenia, au primit diplomă pentru corectitudinea informațiilor și pentru produse culinare specifice regiunii.
Clasa a VII-a B a participat tot cu două echipe, reprezentând Moldova (inclusiv Bucovina de Nord) și Dobrogea. Elevii Morar Maximilian, Șteț Diana, Tiutiu Miriam, Cuciula Flavia și Baciu Sergiu au primit diplomă pentru obiceiul popular specific regiunii Moldovei, iar elevii Lucaciu Aronela, Albu Adina, Săutiuț Elias, Pătcaș Dacian și Ciora Bogdan s-au evidențiat printr-o scenetă originală, bazată pe specificul istorico-geografic și cultural al regiunii Dobrogei.
Echipa clasei a V-a A, reprezentând Transilvania, formată din elevii Berghe Sergiu, Popa Sebastian, Hrițcu Andreea, Hoșman Patricia și Mierluț Anastasia, s-a remarcat prin creativitatea prezentării și bucate tradiționale foarte gustoase.
Echipa clasei a VIII-a A, reprezentând Maramureșul, formată din elevii Iosua Vlădescu, Pușcaș Adonis, Daragiu Alexandra, Gal Carina, Budurean Lidia și Miclea Roxana, s-a evidențiat prin creativitatea standului și originalitatea pantomimei.
Nu în ultimul rând, echipa clasei a VI-a B, reprezentând regiunea Banatului, formată din elevii Bulzan Raul-Celestin, Pătcaș Adela, Bodog Ligia, Bica Paula, Ghiurău Natalia, Sabău Georgiana și Bodog Georgia, a primit diplomă pentru autenticitatea obiectelor expuse și creativitatea prezentării.
Juriul a fost prezidat de directorul liceului, prof. Buleandra Constantin și a fost alcătuit din profesorii: Popa Dorina, Medan Eugenia, Moțiu Rodica, Miere Dalia și Fiter Ciprian. (Ramona & Ovidiu)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Unirea națională – un vis împlinit”.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:54:07 Ora standard a Europei de Est