Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

FNS ALMA MATER și FEN, și solicită organizarea unei consultări reale pe tema pachetului de legi privind învățământul

CNS Cartel ALFA susține poziția afiliaților săi din învățământ,

FNS ALMA MATER și FEN, și solicită organizarea unei consultări reale pe tema pachetului de legi privind învățământul

Confederația Națională Sindicală Cartel ALFA solicită organizarea unei dezbateri publice reale și serioase pe tema proiectelor de lege privind învățământul preuniversitar și universitar, precum și statutul personalului din învățământ.

Fără să țină cont de proiectele anterioare discutate și asumate în mare parte de partenerii sociali, ministrul Educației, Cercetării și Tineretului, Cristian Adomniței, propune noi proiecte de lege pe care dorește să le trimită la 1 septembrie în Parlament, în lipsa unui acord din partea partenerilor sociali asupra conținutului acestora.
Cele câteva zile de „dezbatere" organizate în grabă și fără participarea tuturor actorilor din domeniu nu au nici o legătură cu ceea ce însemnă în fapt parteneriatul social.
Numai realizarea unei dezbateri publice reale, cu implicarea tuturor partenerilor sociali ne poate conduce spre un învățământ modern, bazat pe calitate și centrat pe nevoile reale ale beneficiarilor, compatibil cu cel european.
Acest pachet legislativ trebuie asumat de toți actorii sistemului educațional și orice grabă în adoptarea lui devine suspectă. În doar câteva zile de discuții propuse de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului nu se pot aduce toate amendamentele necesare pentru ca actele normative să poată oferi premisele unui învățământ la nivel european, să fie coerente și puse în concordanță cu legea descentralizării administrative și financiare.
CNS Cartel ALFA, alături de afiliații săi, militează pentru un învățământ bazat pe calitate și performanță, susținut financiar corespunzător importanței sale strategice și recunoașterii importanței sociale a meseriei de dascăl.
Bogdan Iuliu Hossu,
președinte CNS Cartel ALFA

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 09:41:47 Ora standard a Europei de Est