Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În lumina reflectoarelor, cultura europeană și capitalele culturale ale Europei

Reflektorfényben az európai kultúra és Európa kultúrális fõvárosai

În lumina reflectoarelor, cultura europeană și capitalele culturale ale Europei

La Școala cu clasele I-IV „Csokonai Vitéz Mihály” din Cauaceu, structura Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia, se derulează proiectul multilateral Comenius „Spotlight on the European culture and cultural capitals of Europe” (În lumina reflectoarelor, cultura europeană și capitalele culturale ale Europei – Reflektorfényben az európai kultúra és Európa kultúrális fõvárosai).

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin intermediul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, beneficiind de un grant de 24.000 de euro pentru activitățile propuse. Din moment ce este primul nostru proiect Comenius (câștigat), suntem foarte entuziasmați și dornici de a învăța cât mai multe din experiențele următorii doi ani. Principalii beneficiari ai proiectului sunt elevii școlii, care vor participa cu echipa de proiect la întâlnirile stabilite.
Parteneri din cinci țări: Ungaria, Italia, Turcia, Spania și Franța
Școlile partenere sunt: Karácsony Sándor Általános Iskola (Debrecen-Ungaria) – coordonatorul principal al proiectului, Instituto Comprensivo „Don Milani” (Piemonte-Italia), Bachelievler Adnan Menderes Anadolu Lisesi (Istanbul-Turcia), CEIP Victorio Macho (Burguillos-Spania), Ecole Elementarire 159 aveneu Permentier (Paris-Franța) și Școala cu clasele I-IV „Csokonai Vitéz Mihály” ( din Cauaceu-România).  
Subiectul în sine are propria valoare, fiind o cooperare europeană. Copiii vor simți că sunt membri ai Uniunii Europene, iar colaborarea cu elevi din alte țări ajută la dezvoltarea echilibrată a tuturor identităților europene și naționale. Vor scăpa de prejudecăți, vor trata străinii cu mai mult respect. Prietenia dintre elevi va fi încurajată și prin întâlnirile de proiect. Ne așteptăm să se construiască o conexiune de zi cu școlile partenere. Comunicând într-o limbă străină vor înțelege importanța studierii limbilor.
Scopul proiectului vizează dezvoltarea și aprofundarea cunoștințelor despre culturile naționale și europene; promovarea cooperării între școli prin cunoașterea culturii diferitelor țări, instituții culturale, diverși artiști și operele lor, tradiția, viața culturală și arta populară ale altor națiuni; găsirea de activități interesante pentru petrecerea plăcută și utilă a timpului liber; îmbunătățirea abilităților de comunicare și creativitate, munca în echipă, activitatea de cercetare, creșterea încrederii în sine, competențele sociale, dezvoltarea competențelor digitale, folosirea limbii engleze ca instrument de comunicare...
 Pe parcursul derulării proiectului, profesorii și elevii vor colabora cu diferiți artiști, meșteșugari și jurnaliști.
 Ca rezultate finale ale proiectului vor fi realizate un album foto, un portofoliu cu lucrările copiilor, cărți cu rețete tradiționale, precum și cărți/CD-uri cu cântece.
 O vizită într-o școală din străinătate este întotdeauna o experiență deosebită pentru un profesor, un prilej de a câștiga noi experiențe pedagogice, de a cunoaște metode noi, diferite abordări, diverse materiale didactice și informații utile, precum și o foarte bună oportunitate de a-și îmbunătăți competențele de limbă engleză.
Cele mai multe activități prevăzute în proiect vor fi derulate pe parcursul anului școlar 2011-2012, vor fi implicați în aceste activități mulți elevi din fiecare școală, cu toții fiind beneficiarii produselor proiectului. Aceste produse (pliante, mape, broșuri, filme, ppt-uri, poze) vor putea fi utilizate la nivelul fiecărei școli participante în cadrul orelor de geografie, istorie, informatică, engleză, arte și la orele de dirigenție sau în cadrul activităților extracurriculare.
Școala noastră este responsabilă pentru crearea și administrarea site-lui proiectului. Suntem acum în procesul găsirii simbolului grafic al parteneriatului, pentru care am inițiat un concurs între școlile partenere. La finalul concursului se va alege logo-ul și se va afișa pe site.
În fiecare școală se va realiza un spațiu de informare privind calendarul activităților proiectului și de expunere a produselor realizate în cadrul proiectului.
Diseminarea întâlnirilor din cadrul proiectului va fi realizată în fiecare școală în parte în funcție de particularitățile și metodele specifice fiecărei școli. Astfel, va fi realizată o primă diseminare la nivelul școlilor participante prin prezentarea rezultatelor proiectului și beneficiilor aduse de implementarea acestuia în rândul elevilor și cadrelor didactice. O a doua etapă de diseminare va fi realizată prin organizarea unor întâlniri între elevii, cadrele participante la întâlniri și părinți, comunitatea locală. De asemenea, materialele vor fi prezentate pe site-urile www.didactic.ro, www.ovidan.ro, în revista școlii și în diferite ziare locale. (Erika Oros)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:52:50 Ora standard a Europei de Est