Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Practica studenților economiști. Parteneriat interregional pe piața muncii între universități și mediul de afaceri”(PRACTeam)

Vineri, în Aula Magna, Conferința de lansare a proiectului strategic

„Practica studenților economiști. Parteneriat interregional pe piața muncii între universități și mediul de afaceri”(PRACTeam)

În organizarea Facultății de Științe Economice a Universității din Oradea a avut loc, vineri (10 decembrie 2010), în Aula Magna, Conferința de lansare a proiectului strategic „Practica studenților economiști. Parteneriat interregional pe piața muncii între universități și mediul de afaceri” (acronim PRACTeam); contract: POSDRU /90/2.1 /S /64150.

„Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea aptitudinilor de muncă ale studenților economiști în perioada stagiilor de pregătire practică și internship, realizate în cadrul unui parteneriat interregional pe piața muncii între universități și mediul de afaceri, în vederea îmbunătățirii inserției economiștilor pe piața muncii”, așa după cum aveam să aflăm din cuvântul dnei prof. univ. dr. Anca Dodescu, decanul facultății, managerul de proiect.
Proiectul se adresează unui grup țintă alcătuit din 162 de tutori de practică (54 tutori/an x 3 parteneri) - angajați în cadrul organizațiilor gazdă pentru practică cu care se vor încheia acorduri de practică, 1.620 de studenți din ciclul I – studii universitare de licență (180 de studenți x 3 parteneri x 3 ani de implementare a proiectului) și 810 studenți din ciclul II – studii universitare de masterat (90 de studenți x 3 parteneri x 3 ani de implementare a proiectului).
La Conferința de lansare a proiectului au participat decanii și membrii echipei de proiect de la cele trei facultăți partenere: Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității din Oradea, Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor - Universitatea de Vest din Timișoara și Facultatea de Științe Economice și Administrație Publică din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, precum și partenerii de practică ai Facultății de Științe Economice a Universității din Oradea (Banca Transilvania, reprezentată de distinsul său director executiv, dna ec. Lucia-Ana Pojoca), reprezentanți ai firmelor și instituțiilor publice interesate să participe la proiect ca organizații-gazdă pentru practica studenților economiști, studenții economiști interesați să candideze la selecția pentru participarea la proiect...
 Banca Transilvania – cel mai fidel și mai vrednic partener al universității și studenților economiști
Din partea celor mai fideli și mai vrednici parteneri ai Universității din Oradea, ai Facultății de Științe Economice și ai studenților economiști, a vorbit distinsul director executiv al Băncii Transilvania Lucia-Ana Pojoca.
„Este o onoare pentru mine de a răspunde invitației distinsei doamne decan Anca Dodescu, reprezentând în primul rând o companie publică, privată,  Banca Transilvania, care a conștientizat de-a lungul anilor importanța sa corporatist-socială, în ideea implicării alături de cadrele didactice și profesorii comunității bihorene, în creșterea gradului de educație profesional-comportamentală al studenților și elevilor.
Argumentez în acest sens că potrivit evidențelor departamentului de Resurse Umane al Băncii Transilvania Oradea, în ultimii 10 ani, au accesat efectuarea practicii de studii peste 400 de studenți ai Facultății de Științe Economice Oradea (în medie 40 de studenți/an), dar și peste 50 de elevi din anii terminali ai Colegiului Economic „Partenie Cosma”, cu care am încheiat un parteneriat în acest sens, acum trei ani.
Pe de altă parte, în calitate de angajator, Banca Transilvania are un număr de 126 de absolvenți ai Facultății de Științe Economice Oradea pe diverse specializări (din totalul de 218 cu studii superioare)”.
Adresându-se direct studenților, doamna director executiv a spus, printre altele: „Asimilarea cunoștințelor de specialitate în anii studenției este eșafodajul succesului, viitorului vostru la locul de muncă (job). Combinația fericită dintre un studiu serios, intens, cu oportunitatea voastră de a accede prin programele de practică la angajatori permisivi, parteneri din lumea de afaceri, instituții publice, vă va conduce indubitabil la o direcționare corectă, la creșterea inovației, la abilități consolidate, deci la o formare complexă ca viitori specialiști ai mediului economic.
Piața muncii cere economistul de tip nou, format solid pe băncile universitare, dar neizolat de realitatea înconjurătoare, adică de contextul legislativ, fiscal, bancar, financiar și nu în ultimă instanță, comportamental/ atitudinal.
Resursa umană aduce și este valoare, creează spirit și găsește soluții.
În fine, aș sublinia că în ultimii doi ani, am avut privilegiul de a coordona stagii de practică ale unor studenți extrem de interesați, serioși, cu aptitudini reale de economist, interesați în performanță și care cu siguranță vor fi printre cei aleși”, a mai spus doamna economist Lucia-Ana Pojoca.
Intervenția Domniei sale, punctuală și agreată de auditoriu, a fost răsplătită cu aplauze. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (71 de poze), accesați Galeria foto: „Practica studenților economiști. Parteneriat interregional  pe piața muncii între universități și mediul de afaceri”(PRACTeam).

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:49 Ora standard a Europei de Est