Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reuniune de proiect la Debrecen, în Ungaria

În perioada 8-12 noiembrie

Reuniune de proiect la Debrecen, în Ungaria

În perioada 8-12 noiembrie 2010, s-a derulat, la Debrețin, în Ungaria, prima reuniune în cadrul proiectului „Spotlight on the European culture and cultural capitals of Europe” , la care au fost așteptați 33 de participanți (21 elevi și 12 cadre didactice).

 Școala cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia a fost reprezentată de opt elevi din clasele VI-VII (Antal Edina, Kribus Sindi, Lénárt Henrietta, Mester Vivien, Mészáros Katalin, Székely Ádám, Szigeti Regina, Vasók Vivien) și șase cadre didactice (prof. Vad Marta - directorul școlii, înv. Bondár Piroska, prof. Ispan Andrea, Racz Beáta, Szabó Gergõ și Oros Erika – coordonatorul de proiect).
Dorim să subliniem faptul că am fost primiți cu multă căldură de colegii din Ungaria și de familiile gazde ale elevilor noștri (elevii fiind cazați în familiile partenerilor noștri).
 Școala gazdă și-a propus ca elevii din școlile partenere să se familiarizeze cu cultura maghiară, să afle mai multe despre capitala culturală a Ungariei, Pécs, și despre unul din reprezentanții acesteia, Victor Vasarely. Pentru această întâlnire, fiecare partener avea să învețe și să prezinte cântecul „Tavaszi szél vizet áraszt” (cântec tradițional maghiar) și să facă cunoscut stilul de lucru al marelui pictor Victor Vasarely. De asemenea, elevii școlilor partenere au pregătit desene sau picturi în stilul pictorului, lucrări care au fost expuse pe panoul comun al școlii din Debrețin.
Turta dulce și farfuria Comenius
În prima zi a întâlnirii, fiecare grupă din țările partenere și-a prezentat localitatea, instituția de învățământ și activități reprezentative din școală. A urmat cântecul cerut; unii au prezentat înregistrarea unui grup de copii cântând cântecul, alții l-au cântat în direct. De la muzică, s-a trecut la abilități practice, tot pe grupe: unii au pregătit flori, folosind diferite tehnici și multiple materiale, alții au împletit bici din piele, iar alții au pregătit turtă dulce, în grupa bucătarilor. Copiii au pregătit o turtă dulce comună - Comenius. În următoarele zile, s-a vizitat orașul natal al pictorului Vasarely, cu cele mai importante obiective turistice și culturale (muzeul Vasarely, muzeul Zsolnai, biserica). O activitate s-a desfășurat și la Nádudvar. Orașul este recunoscut prin: sculpturile de lemn, țesături, broderie, împletit coșuri și ceramică. Într-unul din atelierele cele mai cunoscute ale orașului au fost prezentate copiilor meșteșugurile tradiționale cu ceramică neagră. Aici, copiii și cadrele didactice au pregătit farfuria comună - Comenius (din ceramică).  
În ultima zi a întâlnirii, școala gazdă a pregătit un quiz pentru elevii și cadrele participante la întâlnire, la care cu toții au avut rezultate peste așteptări. A urmat festivitatea de încheiere, cu un rezumat al activităților din săptămâna petrecută împreună, împărțirea certificatelor și un moment artistic, cuprinzând cântece și dansuri populare tradiționale (Szeredás Hagyományörzõ Egyesület). La sfârșitul programului, am învățat și noi câțiva pași de dans.
Să mai spunem că la reuniune a fost stabilită strategia următoarelor activități și mobilități care vor avea loc în cadrul proiectului.
Dorim ca prin implicarea activă în acest proiect, să deschidem participanților un nou orizont care să impulsioneze studiul limbilor străine, posibilitatea de organizare a unor activități practice inedite, îmbunătățirea comunicării cu colegii din țările partenere și nu în ultimul rând să cunoască, să înțeleagă, să aprecieze și să protejeze valorile culturale. (Erika Oros)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:54:00 Ora standard a Europei de Est