Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Crenguța fermecată și sufletele înfrățite!

O iarnă ca-n povești la Husasău de Tinca

Crenguța fermecată și sufletele înfrățite!

Imagini din „Iarna pe uliță”... și mai mult decât atât, am văzut vineri (17 decembrie 2010) la Husasău de Tinca, pe „dealul” din curtea școlii...

Cum au ieșit din microbuze, copiii orădeni au început să zburde în voie, ca niște mielușei scăpați din țarc, să facă cunoștință cu zăpada de Husasău, să se dea pe gheață, să arunce cu bulgări și să plonjeze în zăpadă pentru o poză de album...
Într-o asemenea „zodie” ne-am găsit noi, vineri, niște oaspeți dragi, primiți cu tot sufletul de Geta și Cami, de întreaga școală ridicată în picioare, în frunte cu distinsul său director, prof. Nicolae Vrăbieș, pentru a-și primi partenerii de proiect din clasa I, de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel” din Oradea, îndrumați de prof. Anca Ardelean.
Camelia Chișe (cu o jumătate de suflet rămasă la „Emanuel”) și Georgeta Gligor (un munte de bunătate și știință de carte, un veteran al proiectelor) au pus de un parteneriat cu trei clase de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel” din Oradea (I A și B și III A, înv. Violeta Sârb, prof. Anca Ardelean și prof. Mihaela Bodea). Ce motiv și ce simbol mai potrivit puteau alege Cami, Geta și Anca proiectului lor decât „Crenguța fermecată” în stare să facă minuni, așa cum le place și copiilor...
„Colindătorii suntem noi!”
Așa or fi zis, pentru început, cei mari privind la cei mici, dar când au prins a-și deschide gurițele ăi mici, s-a făcut liniște, cu toți au tăcut mormânt auzind glasurile micilor artiști, care au cântat dumnezeiește sub bagheta Georgetei, acompaniați la chitară de Camelia. Au cântat ca niște profesioniști, au recitat și au jucat teatru (în rolurile principale: Crăiasa Zăpezilor – Bianca Nicoară, Gabriel Hanaș - omul cu Crenguța fermecată, Călin Bărar - Omul de zăpadă), iar Geta i-a premiat. Le-a înmânat acele diplome de merit pe care ei le-au câștigat la concursul național „Euroșcolarul”.
Oaspeții orădeni nu puteau rămâne insensibili la regalul partenerilor, așa încât le-au luat locul pe scenă și ne-au bucurat sufletele cu un recital muzical religios de sezon, vestind Nașterea Pruncului Sfânt.
După o zbenguială prin zăpadă, partenerii de proiect s-au retras în sălile lor de clasă, gazdele au urmărit un moment de teatru de păpuși, prezentat de familia Zerghe David și Felicia, cărora li s-a alăturat Alina Cioti, studentă a Universității „Emanuel” din Oradea. În momentul teatral, elevii Getei și Cameliei au urmărit cu sufletul la gură povestea Musafirului misterios al bunicului Petru (nimeni altul decât Iisus Hristos).
A urmat un alt moment emoționant - schimbul de daruri. Elevii Ancăi ambalaseră frumos câteva daruri pentru prietenii lor din Husasău (dulciuri, jucării, fulare, șepcuțe), iar dl director Nicolae Vrăbieș, ajutat de Geta și Camelia, a împărțit pungile cu surprize, dăruite de dl ing. Mihai Faur - primarul comunei, un apropiat al școlii și copiilor, care, în  vară, a rezolvat problema ca elevii din Husasău de Tinca să nu mai învețe în două schimburi, prin construirea unei clădiri cu două săli de clasă (unde învață elevii claselor a II-a și a IV-a, chiar partenerii de proiect ai orădenilor).
Preț de mai bine de două ore, partenerii de proiect s-au aflat într-un dialog permanent, pe scenă, în sala de clasă, la gustare și la joacă, în curte la zăpadă – bucuria fără seamăn a copiilor.
Discutând cu Georgeta Gligor, aveam să aflăm că în 10 decembrie, s-a întors de la un proiect școlar interjudețean pe care îl are cu Palatul Copiilor și Elevilor din Carei (județul Satu Mare). Geta le are cu proiectele încă din 2007, când a derulat primul proiect pentru școala din Oșand. În 2008, avea să participe la un proiect Leonardo cu un colegiu tocmai în Spania...  
Acum e încântată de proiectul cu Liceul Teologic Baptist „Emanuel” din Oradea. La fel de bucuroase s-au arătat Camelia și Anca. După voioșia manifestată de copii și după chipurile părinților însoțitori, vor concluziona că de fapt cu toții, actorii și beneficiarii acestui proiect au petrecut clipe de satisfacție, dată de atmosfera caldă, prietenoasă în care s-a desfășurat întâlnirea partenerilor de proiect. Iar iarna-drăguța nu putea decât să sporească încântarea generală, cu darurile sale inegalabile! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Crenguța fermecată și sufletele înfrățite!

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 22:11:10 Ora standard a Europei de Est