Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Am plecat să colindăm”

În ultimele două zile de școală

„Am plecat să colindăm”

„Practicile tradiționale ale sărbătorilor de iarnă moștenite din cele mai vechi timpuri se desfășoară și în prezent în forme deosebit de variate, implicând participarea întregii colectivități, inclusiv a copiilor. Crăciunul concentrează o seamă de ritualuri și obiceiuri între care se remarcă, în toată frumusețea și prospețimea sa, colindatul copiilor.

Urările copiilor sunt de cele mai multe ori scurte, după care, în versuri pline de umor, solicită gazdei darurile. Conținutul urării poate să fie același la fiecare casă colindată. Copiii sunt răsplătiți întotdeauna cu daruri. Momentul colindatului este și o metodă de socializare, chiar un exercițiu de lucru în echipă, o metodă de amuzament constructivă. De ce? Pentru că a colinda înseamnă întâi să pregătești „un program” împreună cu un grup, implicit să repeți, să fii atent la cel de lângă tine, să urmezi pulsul și ritmul grupului. Momentele în care colindatorii merg spre altă gazdă, sunt momente de veselie și interacțiune. Din umbrela colindatului fac parte obiceiul mersului cu Steaua, Viflaimul, Craii etc. În orașele mai mari se pierd mai ușor aceste tradiții. Colindatul copiilor în mediu familial (părinților, rudelor, prietenilor) este o metodă de a duce tradițiile mai departe”.
Pornind de la aceste considerente, elevii clasei a II-a C, de la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea, în ultimile două zile de școală au inițiat activitatea „Am plecat să colindăm”. S-au organizat, au învățat câteva colinde, și-au confecționat o stea, și-au făcut un plan cu cei pe care-i vor colinda, după care au plecat (pe jos) să vestească marele praznic al nașterii Domnului Iisus Hristos.
După cum era firesc, au început cu cei ce conduc instituția noastră, doamna director Gheorghina  Bîrlădeanu și domnul director adjunct Velimirovici Cosmin, au continuat cu dnele secretare Handru Florica și Neaga Magdalena, dna contabilă Andruța Daniela, cu cadrele didactice prezente.
Au trecut și pe la familiile colegilor noștri: Pop Gabriel, Haivas Adrian, Galiș Bogdan, Gavrilaș Patricia, Szabo Gergo, Ghiulai Denis și Brad Bianca (din Nojorid). Nu i-au uitat nici pe preșcolarii de la Grădinița nr. 44 (educ. Toia Viorica) și Grădinița nr. 55 (educ. Florescu Cornelia și Vidican Mihaela). Acestora, pe lângă colindele pregătite, le-au dăruit felicitări realizate de ei. În drumul lor, au adus bucuria sărbătorii ce urma să vină și echipei de angajați de la restaurantul din apropierea școlii noastre. Un ultim popas l-au făcut împreună cu clasa a II-a A (înv. Cozma Aurica), sub coordonarea domnului prof. Galfi Ștefan (responsabil cu parteneriatul dintre cele două instituții) la Căminul Felix din Sântandrei, unde locuiesc câțiva dintre elevii școlii noastre.
Peste tot, elevii au fost răsplătiți de gazdele mărinimoase cu ciocolată, prăjituri, portocale, mere, suc, sărățele și napolitane...
Scopul activității a fost realizat. Copiii au făcut un gest firesc, creștinesc, preluând și continuând o tradiție. (Monica Toader)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Am plecat să colindăm”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:08 Ora standard a Europei de Est