Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vizită pregătitoare în Turcia

Un nou proiect în pregătire

Vizită pregătitoare în Turcia

Prof. Oros Erika, responsabil cu proiectele la nivelul Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia, a fost delegată pentru o vizită pregătitoare în Turcia, la Akçakoca (Düzce).

Proiectul se derulează cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin intermediul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, beneficiind de un grant de 1.000 de euro.
Întâlnirea a avut loc între 28 noiembrie și 3 decembrie 2010. Scopul reuniunii a fost acela de a scrie împreună un proiect Comenius pentru următorii doi ani școlari. La întâlnirea din Turcia au fost prezenți profesori din șapte țări: un reprezentant din Franța, doi din Italia, unul din Spania, doi din Latvia, unul din Polonia, trei din Turcia și un profesor din România.
 Proiectul urmărește educația pentru sănătate (cu titlul: Travel to healthy food, around Europe - Călătorie în lumea alimentației sănătoase în întreaga Europă). În cadrul reuniunii, partenerii au discutat despre importanța acestei teme și modul în care va fi implementată în activitățile școlare, obiective, activități și sarcinile fiecărui partener de proiect.  „Se urmărește să se exploreze ce le place tuturor copiilor să mănânce, facându-se comparație cu obiceiurile alimentare ale copiilor din alte țări, iar în final să fie stabilită care este mâncarea sănătoasă. Se va urmări, de asemenea, ca ei înșiși să descopere cât, ce și când se poate mânca; ce înseamnă o alimentație sănătoasă și care sunt consecințele dacă nu ținem cont de ea.
La reuniune, fiecare profesor și-a prezentat în power point orașul/satul, școala și activitățile specifice. Am vorbit despre curriculumul școlar și am comparat sistemele de învățământ.
Am vizitat școala-gazdă și orașul, iar primarul și guvernatorul ne-au prezentat pe scurt istoricul orașului. Am vizitat cea mai mare și renumită moschee a orașului, precum și atracțiile din vecinătate. Cea mai mare surpriză a fost excursia la Istanbul.
Ne-am luat rămas bun în speranța că proiectul pregătit va avea succes și va primi finanțare”, ne-a declarat  prof. Oros Erika. (Ov. D.)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:56:21 Ora standard a Europei de Est