Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O întâmplare care a depășit toate așteptările gojdiștilor

11 orădeni și-au petrecut două săptămâni în Chile

O întâmplare care a depășit toate așteptările gojdiștilor

Opt elevi gojdiști orădeni (Karina Popa și Bogdan Gherle, din clasa a IX-a, Alexandru Pavel, din a X-a, Emilia Balint, Francesca Prada, Roxana Pavel și Gabriel Vîrtop, toți patru din a XI-a și Alina Pârv, din a XII-a), doi profesori însoțitori (directorul Colegiului Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, prof. Viorel Mititean, și prof. de engleză, Raluca Balmoș), precum și un reprezentant al părinților, dna Elena Pavel, au petrecut două săptămâni (între 13 și 28 octombrie 2010) în Antofagasta, Chile, cea mai dezvoltată țară din America de Sud.

„Intenția noastră inițială a fost de a implica în acest schimb 15 elevi, dar problema de care ne-am lovit a fost cea a biletelor de avion. Fiind vorba de două escale (Budapesta – Madrid, Madrid – Santiago de Chile și Santiago de Chile – Antofagasta), a fost foarte greu să găsim bilete pe aceleași segmente de zbor. Astfel, am cumpărat șase bilete în luna mai, patru la sfârșitul lui iunie, iar al 11-lea, cu multe emoții, abia cu o săptămână înainte de plecare. Menționăm că fiecare participant (elevi, profesori, părinte) a suportat costul propriului bilet de avion. Restul cheltuielilor legate de cazare, mese, deplasări au fost suportate, integral, de partenerii noștri din Chile, ne-a declarat dl director, profesor Viorel Mititean.
“Pe linie de management, am avut foarte multe de învățat”
Trebuie să precizăm faptul că Hrvatska Skola San Esteban este o școală particulară (50% din învățământul din Chile este particular), una dintre cele trei ale concernului educațional Holding Educational Magister, cu o tradiție de 90 de ani de excelență academică. Din acest punct de vedere, pe linie de management, am avut foarte multe de învățat. Toate politicile care se aplică într-o corporație sunt adaptate pentru sistemul educațional. Se vorbește astfel despre targete, obiective, procente, gestiune educațională, evaluări permanente, se fac studii, grafice, totul este în permanență controlat și monitorizat pentru a corespunde celor mai înalte standarde educaționale”.
Povestea și istoria acestei ieșiri ne-a fost „tradusă” de profesorul de engleză, Raluca Balmoș, cea care se face „vinovată” de această „incursiune” gojdistă în America Latină.
„În februarie 2010, l-am contactat prin e-mail pe Robert Naveas, șeful departamentului de limba engleză al Colegiului San Esteban din Antofagasta, Chile. Datele lui de contact le-am găsit pe site-ul Global Gateway, unde instituții de învățământ din întreaga lume fac publice informații despre ele și date de contact, tocmai în vederea realizării de schimburi, proiecte și parteneriate educaționale. În acel e-mail, ne-am exprimat dorința de a colabora, de a desfășura activități împreună. Oarecum, spre surprinderea noastră, răspunsul a venit imediat. Astfel ni s-a propus un schimb de experiență, elevi și profesori.
Fascinația Americii Latine...
De ce Chile? De ce Antofagasta?
În primul rând pentru fascinația pe care o exercită America Latină, apoi Chile... Pentru că e cea mai dezvoltată țară din America de Sud. Apoi Antofagasta... pentru că atunci când mergi pentru prima oară atât de departe, și ai responsabilitatea unor copii pe care îi duci cu tine, nu te îndrepți chiar spre capitală, ci spre un oraș suficient de mare pentru a fi interesant și destul de mic pentru a fi sigur. Tot legat de siguranță, înainte de a cumpăra biletele de avion, am contactat Ambasada României din Chile. Ne-am motivat intențiile... de a ne asigura o dată în plus de seriozitatea instituției pe care urma să o vizităm și de faptul că elevii noștri vor fi în siguranță.
Pe timpul șederii noastre în Chile, în cele două săptămâni, elevii au participat la cursuri (de engleză, spaniolă, matematică, științe, istorie..., de la 8 dimineața la 17, după-amiază, cu o pauză de prânz; durata cursurilor este de  90 de minute, cu o pauză de 15 minute). Profesorii au avut întâlniri de lucru cu departamentele de științe, matematică, engleză, învățământ primar, cu reprezentanții părinților, precum și cu managementul instituției. Eu chiar am ținut două ore de engleză, una la clasa a IV-a și una la a X-a. De asemenea, au avut loc competiții sportive între elevii noștri și cei din Chile, programe artistice, prezentarea culturii chiliene, vizită la universitate...
România în timpul comunismului
Elevii noștri au făcut o prezentare a României din timpul comunismului, precum și una foarte complexă a țării noastre, a culturii și a spiritului românesc. Domnul director a făcut o prezentare a sistemului de învățământ din România și bineînțeles, a colegiului nostru.
Am fost impresionați de seriozitatea, de calitatea actului educațional, și nu în ultimul rând de disciplină...
Cazarea elevilor s-a făcut în familii, foarte atent alese, extrem de calde și receptive la toate nevoile copiilor. Cred că e suficient să spunem că la plecare aveau cu toții lacrimi în ochi și un singur gând: revederea”, a ținut să sublinieze doamna profesor Raluca Balmoș.
Oaspeții orădeni au fost super încântați de programul pe care l-au pregătit gazdele. În cele două zile de sâmbătă pe care le-au petrecut în Chile, gojdiștii orădeni au ajuns în San Pedro de Atacama, în inima deșertului Atacama, respectiv, la plaja Juan Lopez. Antofagasta fiind renumită pentru minele de cupru din zonă, nu putea fi ratată o vizită la Mantos Blancos, o mină (carieră) de exploatare a cuprului...
În iunie, vin chilienii la Oradea
În iunie, chilienii vor veni în vizită la Oradea, iar spre sfârșitul anului, câțiva elevi chilieni vor reveni să studieze pentru două luni la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea. În ianuarie 2012, vor reveni pentru câteva zile, pentru o excursie de studii pe care Colegio San Esteban o desfășoară periodic în Europa, excursie care presupune vizitarea mai multor școli din diferite țări europene.
„Vreau să subliniez că tot ceea ce s-a întâmplat în Chile a fost nu peste cele mai înalte așteptări, ci poate peste cele mai frumoase vise ale noastre. Căldură, profesionalism, mult suflet, multă atenție sau cum ar spune ei „mucho mucho carino!” Elevii noștri spuneau la final: „Bine că am venit noi întâi, cel puțin acum știm ce avem de făcut....” Și cu siguranță, le vom oferi momente de neuitat în România”, a conchis prof. Raluca Balmoș. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (153 de poze), accesați Galeria foto: O întâmplare care a depășit toate așteptările gojdiștilor.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:33:29 Ora standard a Europei de Est