Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Au lansat concursul național de creație „Dulce Românie, suflet românesc”

Două clase „surori” l-au omagiat pe Eminescu și

Au lansat concursul național de creație „Dulce Românie, suflet românesc”

Luni (17 ianuarie 2011), elevii a două clase „înfrățite” de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea (clasele a II-a B și C) l-au omagiat pe Mihai Eminescu, recitându-i versurile, așa cum s-au priceput ei mai bine, cu mult suflet...

Discutând pe marginea unui colaj prezentat pe tablă, au aflat mai multe informații despre poetul Mihai Eminescu și bunul său prieten Ion Creangă. Apoi au audiat mari actori recitând din lirica eminesciană și au cântat împreună cu Doina și Ion Aldea Teodorovici, Eminescu, pe versurile lui Grigore Vieru.
Concursul național de creație „Dulce Românie, suflet românesc”
Doi elevi din clasa a II-a B au recitat „Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie”. Subliniind mesajul poeziei eminesciene, inst. Diana Laura Zlibuț a ajuns să le vorbească elevilor despre proiectul educațional pe care îl vor derula împreună elevii celor două clase (îndrumate de inst. Diana Laura Zlibuț și înv. Aurora Livia Feier). Cu acest prilej a fost lansat concursul național de creație plastică și literară, intitulat „Dulce Românie, suflet românesc”.
„Scopul proiectului (și al concursului) este dezvoltarea sentimentului patriotic prin cultivarea limbii, a limbajului (inclusiv al celui artistic, prin desen și culori) și a simțirii, a mândriei naționale, de apartenență la o țară și un popor, un neam și o istorie de care suntem mândri; stimularea, identificarea și valorificarea potențialului creativ al elevilor prin realizarea unor lucrări literare și plastice originale pe o temă stabilită”, ne-a declarat inst. Diana Laura Zlibuț, inițiatorul proiectului.
În derularea proiectului, cele două coordonatoare au tot sprijinul directorului școlii, prof. dr. Florian Hava și al partenerilor: Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Palatul Copiilor și Elevilor Oradea, prof. Anca Fetea, Vasile Radu Șușman și Claudia Trifa.
Concursul de creație se adresează preșcolarilor, elevilor din clasele I-VIII, cadrelor didactice și părinților, și este structurat pe două secțiuni: I – creație literară (compunere, descriere, poezie, reportaj) și II – creație plastică (pictură, colaj, desen).
Regulamentul de desfășurare  
Înscrierea se va face până în data de 31 martie 2011 pe baza fișei de înscriere care va fi trimisă împreună cu creațiile plastice sau literare și un plic autoadresat.
Taxa de participare este de 10 lei pentru fiecare cadru didactic înscris.
1.Creațiile plastice vor avea titlu și vor fi realizate în tehnică de lucru la alegere, în funcție de secțiunea aleasă, pe hârtie A4, iar pe verso, în partea dreaptă jos se vor trece: numele și prenumele elevului, clasa, școala, numele și prenumele cadrului didactic îndrumător.
Creațiile plastice se vor trimite împreună cu un plic autoadresat pe adresa: Școala cu clasele I-VIII „Dacia”, b-dul Dacia nr. 25, Oradea, jud. Bihor; până la data de 31 martie 2011, cu mențiunea: Pentru concursul – „Dulce Românie, suflet românesc.”
2. Creația literară va fi trimisă la următoarea adresă: proiectdidactic@yahoo.com,
respectându-se tema propusă: frumusețea plaiurilor românești și ospitalitatea românească, portrete de domnitori români, obiceiuri și tradiții populare românești, evenimente istorice etc.
Se pot trimite și lucrări cu conținut religios; se va îndruma elevul pentru a realiza creații literare originale; redactarea se va face pe o pagină A4 in Word, cu caractere de 14, Times New Roman, format Portrait, margini pagină 1,5 cm. La sfârșitul lucrării se va specifica numele și prenumele elevului, clasa, școala, numele și prenumele cadrului didactic coordonator.
Se pot trimite 3 lucrări artistico-plastice + 2 lucrări literare.
Se vor acorda premiile I, II, III, și mențiuni pe categorii de vârstă; diplome de participare tuturor participanților, inclusiv cadrului didactic îndrumător.
„Așteptăm să așterneți cu condeiele voastre gândurile și sentimentele care vă leagă de țară și poporul nostru, de plaiurile noastre strămoșești, de domnitori, de români de la ,,vlădică la opincă”, atât în limba vechilor cazanii cât și folosind limbajul culorilor...”
Am citat din proiectul educațional „Dulce Românie, suflet românesc”. (Ovi DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Au lansat  concursul național de creație „Dulce Românie, suflet românesc”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:32 Ora standard a Europei de Est