Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Puterea poveștilor

Activitate de cerc la „Unirea” Ștei

Puterea poveștilor

Ieri (marți, 18 ianuarie 2011), am ținut ultima oră de cerc din acest semestru în care am călătorit prin lumea cărților. A fost o călătorie intens trăită de noi, o mână de suflete însetate de imagini artistice din împărăția cărților.

 Am pornit din spațiul românesc și am descoperit care este „Puterea poveștilor” și binefacerile aduse de „Peștișorul de aur”. Ne-am oprit să cugetăm asupra căderii îngerilor în povestirea lui G. Garcia Marquez „Un domn foarte bătrân cu niște aripi uriașe” și în secvențe poetice de Byron; am alergat prin labirint, concurând corect, în hățișul din „Pocalul de foc”, alături de Harry Potter și prietenii săi; am observat că oricine ar putea deveni un „Mic prinț” într-o lume lovită de „Ciuma” indiferenței la suferința umană cum observa artistic Antoine de Saint Exupery și Albert Camus... Am călătorit în viitor cu roboții lui Asimov și am învățat să apreciem elementele „corolei de minuni a lumii” prin lecura unor texte aparținând lui Victor Hugo – „Notre Dame de Paris”, „Mizerabillii”, Lucian Blaga, George Coșbuc, Shakespeare. Am observat că „viața e frumoasă” când e trăită în iubire și echilibru... echilibru fragil, care e un dar ușor de pierdut dacă nu suntem atenți, după cum e demonstrat și în povestirea lui Pușkin „Dama de pică” sau în poveștile din cele „O mie și una de nopți”. Acum ne oprim din călătorie până semestrul viitor când  mai marii mei călători, elevi în clasele a IX-a și a X-a vor reveni după vacanță cu propuneri și poate cu creații proprii pe care le vom citi la cerc. Scriitoarea noastră, Anamaria Muntean, din clasa a X-a, ne-a încântat cu lectura poveștii proprii, „Un strop de iubire” și cu descrierile de natură pe care le realizează cu sensibilitate și talent, uneori în spirit eminescian, dar întotdeauna cu originalitate. (Kovacs Anamaria)

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 20:11:11 Ora standard a Europei de Est