Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Unirea, națiunea a făcut-o

La Drăgești,

Unirea, națiunea a făcut-o

„Veniți români să cerem dreptul,
Să spunem tot ce-avem în noi
Căci libertatea este sfântă,
Și Dumnezeu este cu noi”.

De mii de ani străjuim la poalele Carpaților, neam de țărani, crescuți din vița marelui Burebista, prin venele cărora curge sângele neînfricatului Traian.
Schingiuiți de alții, batjocoriți de cei puternici, înecați într-o mare de slavi, noi, floarea latinității, am înfruntat imperii și-am câștigat bătalia cu timpul, rămânând aici, de veghe, apărându-ne cu toată ființa independența și identitatea națională. “Plânge Prutul și suspină că ni-i greu și lui la fel îi e greu, un val de apă, trei de sânge, bătrânul Prut uitat de Dumnezeu”.
24 ianuarie reprezintă un moment de răscruce în istoria noastră, ziua când două surori vitregite de soartă s-au întâlnit, în sfârșit, pentru a fi mereu împreună. Până atunci au plâns și Prutul și Oltul și Dunărea bătrână cu lacrimi de sânge, încât suspinul lor se auzea până-n Carpați. Și am murit, și-am înviat, dar am rămas aici, trăitori în aceste ținuturi de legendă, frați cu codrii, doinind când de jale, când de dor, într-o tinerețe fără bătrânețe, căci totu-i trecător.
În onoarea acestei zile de mare solemnitate pentru noi, românii adevărați, elevii claselor a VII-a și a VIII-a de la Școala cu clasele I-VIII din Drăgești, coordonați de doamna profesor Goman Adina, au prezentat un program de cântece și poezii patriotice.
La început, doamna prof. Goman Adina i-a făcut pe elevi să trăiască evenimentele de la 24 ianuarie 1859, evidențiind momentele importante ale realizării Unirii Moldovei cu Þara Românească, precum și personalitatea remarcabilă a domnitorului Alexandru Ioan Cuza.
Elevii au recitat poezii din opera marilor poeți români: Vasile Alecsandri, Mihai Eminescu, Adrian Păunescu și Grigore Vieru, intonând Imnul național – „Deșteaptă-te române”,preamărind grafia latină prin interpretarea melodiei „Răsai”, a lui Ion și a Doinei Aldea Teodorovici. Au rămas puternic impresionați de vocea marilor dispăruți, ascultând cântecul „Maluri de Prut” și în final s-au bucurat dansând Hora Unirii, învârtindu-se într-un cerc al bucuriei peste timp. Căci noi, românii, „în orice vreme vom fi, vom fi învingători”. (Adina Goman)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:04 Ora standard a Europei de Est