Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Au trimis lucrări 464 de elevi, din 25 de județe și municipiul București

La concursul național „Domn, Domn să-nălțăm!”

Au trimis lucrări 464 de elevi, din 25 de județe și municipiul București

Ce înseamnă pentru noi Crăciunul? Este o întrebare la care ar trebui să medităm măcar în postul acestei sfinte sărbători. Crăciunul ar trebui să însemne pentru noi mai mult decât zăpadă, brad împodobit și cadouri. Este miracolul vieții veșnice, prin întruparea lui Dumnezeu în om.

De aceea, Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu” Oradea, cu binecuvântarea Preasfințitului Sofronie, episcopul ortodox al Oradiei, a inițiat concursul național de creație literară și artistică „Domn, Domn să-nălțăm!” prin care elevii participanți au putut să reflecteze asupra mesajului moral-religios al Nașterii Domnului și să își dezvolte sentimentul de apreciere a valorilor spirituale și materiale ale poporului nostru.
Proiectul s-a datorat muncii unei echipe alcătuite din părintele profesor Radu Rus - director adjunct al liceului, prof. Adriana Oprea - director adjunct, pr. prof. Dorel Leucea, prof. Florica Popovici, prof. Georgeta Bulinschi, Bianca Platona - reprezentant al Consiliului elevilor și Monica Dumitraș – profesor coordonator. Partenerii acestui proiect educațional au fost Episcopia Ortodoxă Română a Oradiei, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Casa Corpului Didactic Bihor, Agenția pentru Protecția Mediului Bihor, iar dintre școlile orădene, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” și Grupul Școlar Sanitar „Vasile Voiculescu”.
În prezența inspectorului școlar de specialitate, Florin Negruțiu, la liceul nostru a avut loc în 5 noiembrie 2010, lasarea proiectului educativ, care a avut ca reper central organizarea unui concurs național de creație literară și artistică, adresat elevilor din clasele V-XII și având patru secțiuni: creație literară, prezentări power point, decorațiuni de Crăciun din materiale ecologice și pictură pe sticlă sau lemn.
Calendarul activităților a fost următorul: 5-20 noiembrie 2010 – înscrierea online prin completarea și trimiterea fișei de înscriere; 2 decembrie – data limită de trimitere a lucrărilor participante; 10-16 decembrie – jurizarea creațiilor literare și artistice; 17 decembrie - spectacolul cultural-artistic „Domn, Domn să-nălțăm!”; 10 decembrie –ianuarie- expoziții cu lucrările elevilor participanți; 16-22 decembrie – acțiuni filantropice; ianuarie 2011 – trimiterea diplomelor online tuturor participanților și publicarea rezultatelor pe www.didactic.ro și www.ovidan.ro
Serbarea de Crăciun, din 17 decembrie 2010, a avut loc în sala festivă a Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea și a pus în lumină obiceiuri strămoșești: gazdele primesc colindătorii în seara de Ajun. Regia activității au realizat-o prof. Laura Lup, prof. Elena Dumitraș și prof. Zita Bondar de la liceul gazdă. Cetele de colindători, formate din elevi de la cele trei licee (Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu”, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” și Grupul Școlar Sanitar „Vasile Voiculescu”), au avut un repertoriul alcătuit din colinde tradiționale românești.
464 de concurenți
Așa după cum aveam să aflăm, ieri (marți, 25 ianuarie 2011) de la coordonatorul de proiect, prof. Monica Dumitraș, pentru cele patru secțiuni ale concursului au trimis lucrări 464 de elevi (214 la creație literară, 113 la prezentări în power point, 84 la decorațiuni de Crăciun și 53 la pictură pe sticlă sau lemn). Ei au fost coordonați de 128 de profesori, din 25 de județe ale țării (Alba, Arad, Argeș, Bacău, Buzău, Bihor, Caraș-Severin, Constanța, Cluj, Dâmbovița, Dolj, Galați, Gorj, Hunedoara, Iași, Maramureș, Mureș, Neamț, Olt, Prahova, Satu Mare, Suceava, Teleorman, Timiș, Vâlcea) și municipiul București. (Ovidiu DAN)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 16:13:36 Ora standard a Europei de Est