Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un montaj literar și dramatizarea basmului cult „Făt-Frumos cu moț în frunte”

Trupa de teatru „Micul actor” a ieșit la rampă cu

Un montaj literar și dramatizarea basmului cult „Făt-Frumos cu moț în frunte”

Daniela Furtoș și Florina Bidiliță, profesorii coordonatori ai proiectului educațional „Micul actor”, au înființat la Școala cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea trupa de teatru „Micul actor”.

Joi dimineața (27 ianuarie 2011), micii actori au ținut să spargă gheața și tăcerea... și să se facă auziți și cunoscuți de toți elevii și dascălii școlii. Cu mare entuziasm, în două reprize, au prezentat, în fața colegilor din cele două cicluri de învățământ un spectacol complex; mai întâi, un montaj literar, alcătuit din versuri ale poeților: Mihai Eminescu, Alexandru Philippide, William Shakespeare și Rudyard Kipling („fragmentele literare au în comun ideea lumii ca teatru și dorința omului de a trăi într-o lume mai bună”, după cum a ținut să sublinieze doamna profesor Daniela Furtoș); în partea a doua, am urmărit dramatizarea basmului cult „Făt-Frumos cu moț în frunte”, de I.L. Caragiale („care evidențiază posibilitatea oamenilor de a-și îmbogăți sufletul dăruind bunătate” - vorba doamnei profesor). Spectacolul a avut de toate, până și gong (mânuit cu măiestrie de Andreea Filip). Personajele, unu și unu, au dialogat firesc, din priviri, cu Măria sa spectatorul, ceea ce a însemnat captarea atenției și o stăpânire totală, chiar și fără instalație de sonorizare. Personajele principale nu au fost multe, dar bune, care și-au jucat rolurile peste așteptări, fără trac, fără emoțiile pe care ți pot produce colegii și profesorii. În rolul lui Făt-Frumos a jucat Petrișor Pătrașcu, domnița a fost Andreea Lupu, cu stofă veritabilă de actor (moștenire de la... tata), împăratul, un boem și un „bătrân” sfătos, precum Bogdan Faca (născut pentru acest rol), bucătarii: Lavinia Buda și Ingrid Seres, recitatorii (în dublu rol, și de prezentatori): Denisa Izvor, Ingrid Seres (bucătarul), Vasarhelyi Roxana și Melissa, Darina Băican, Lisa Velimirovici, Adriana Sas, Ioana Orsag, Camelia Blaga, Maria Crăciun, Andreea Rada, Balogh Andrea, Rebeca Secară (mama – împărăteasă, cu cele două fete), Romina Secară –ursitoarea, Ionela Ceobanu (tot prezentator, ca și responsabila cu gongul – Andreea Filip), Beniamin Sălăjan, Letiția Filimon, Mădălina Micula, Sabina Călinescu... o armată de actori, care ne-au impresionat prin naturalețea cu care și-au susținut numărul, deși sunt încă la început de drum (iar cei mai mulți sunt din clasele a V-a, aVI-a și a VII-a; doar vreo trei parcă sunt din a VIII-a). De fapt, ei s-au selectat singuri în perioada în care au pregătit această primă reprezentație de senzație, zicem noi!
Cinci spectacole... dar 17 activități diverse
În cele nouă luni de derulare a proiectului (octombrie 2010 - iunie 2011), pe agenda proiectului figurează nu mai puțin de 17 activități diverse, de la exerciții de dramatizare la confecționarea de recuzită și decoruri, colaborare și schimb de experiență cu partenerii lor – actorii trupei de teatru „Iosif Vulcan”, trupa Teatrului de Stat din Oradea (organizator Lidia Leța), teatru și istorie, lumea ca teatru, artă teatrală... și numai după aceea, vorbim și de spectacole: Făt-Frumos cu moț în frunte, Fetița cu chibrituri, Tot mort, tot mort? Un pedagog de școală nouă, Ursul (o farsă)...
„După cum i-am văzut jucând astăzi (joi – n.n.), pentru prima oară, micii actori promit mult. Avem nevoie și de așa ceva, iar proiectul își propune eficientizarea activităților educative și instructive din școală, ceea ce nu poate decât să ne bucure, elevii având preocupări sporite în direcția lecturii și interpretării artistice, cu impact pozitiv direct asupra colegilor de clasă și de școală, iar indirect asupra profesorilor și părinților, ceea ce nu este puțin lucru”, ne-a declarat domnul director, profesor Mircea Gârba, un sufletist și un promotor al ineditului, după cum îl cunoaștem. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un montaj literar și dramatizarea basmului cult „Făt-Frumos cu moț în frunte”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:29 Ora standard a Europei de Est