Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii ºi dascãlii lor

“Dialoguri” neconvenþionale

Elevii ºi dascãlii lor

La început de an ºcolar, doamna profesoarã de matematicã de la ªcoala cu clasele I-VIII “Dimitrie Cantemir” din Oradea, Dorina Szatmari, ne propune o rubricã interesantã care sã se adreseze elevilor ºi dascãlilor lor. Noi i-am zis “Dialoguri” neconvenþionale.

În puþine rânduri (dna profesoarã propune circa 300 de cuvinte), dascãlii pot sã mulþumeascã elevilor (ºi reciproc) pentru cã le-a schimbat atitudinea, le-a dat o idee (“lecþie”), i-a ajutat …
Textul pe care aºteptãm sã ni-l încredinþaþi spre publicare (pe site ºi în ziar) sã îmbrace forma unei povestioare, de genul celei urmãtoare, cu care doamna profesoarã doreºte sã spargã gheaþa. Ne puteþi scrie pe adresa: ovidanm@yahoo.com (lãsându-ne ºi o adresã de contact, un numãr de telefon, eventual ºi o pozã personalã sau din activitatea la clasã) – Ovi DAN
Cristi, îþi mulþumesc!
Cu mulþi ani în urmǎ, în ultima orǎ de dirigenþie, la sfârºitul clasei a VIII-a, împreunǎ cu elevii mei, depǎnam amintiri din anii de gimnaziu. Râdeam, eram cu toþii bine dispuºi. La un moment dat, mai mulþi copii mi-au spus cǎ sunt o dirigintǎ de nota 10. Lauda lor mi-a fǎcut plǎcere. Dintr-o datǎ, Cristian a rostit tare: “Eu cred ca sunteþi o dirigintǎ de nota 8”. Brusc, s-a fǎcut tǎcere. Trebuie sǎ recunosc cǎ am fost neplǎcut surprinsǎ. Cristi era elevul cu rezultate excelente la toate materiile. Îl apreciam ºi chiar îl admiram.
“Pentru cǎ – a continuat el - ne-aþi spus de prea multe ori cǎ dacǎ nu reuºim la examen, ne ratǎm viitorul. Vedeþi prea sumbru viitorul nostru. “
A fost una dintre cele mai bune serii de elevi. Au promovat toþi, unii chiar cu note foarte mari. Dar ceea ce mi-a spus acel bãiat m-a frǎmântat toatǎ vara. Cristi a avut dreptate. Mi-a trebuit o varǎ întreagǎ sǎ accept cǎ are dreptate.
De-atunci, mesajul pe care-l transmit elevilor mei este unul de responsabilizare, dar însoþit de mai multe încurajǎri. Viaþa e frumoasǎ ºi absolut orice situaþie neplǎcutǎ poate fi depǎºitǎ. Poate fi chiar o oportunitate de a descoperi cu adevǎrat cine eºti sau ce vrei sã fii!
L-am întâlnit pe Cristi peste câþiva ani în tramvai. I-am mulþumit pentru ce mi-a spus atunci. Bineînþeles cǎ el nu-ºi mai aducea aminte.
prof. Dorina Szatmari

 

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 14:49:36 Ora standard a Europei de Est