Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Voi fi școlar curând”

Grădiniță-familie-școală

„Voi fi școlar curând”

De ani buni, între grupe de copii de la Grădinița nr. 45 – „Ion Creangă” din Oradea și clasele primare de la Liceul Teologic Ortodox „episccop Roman Ciorogariu” (fosta școală „Andrei Mureșanu”) se derulează, cu bune rezultate, nenumărate parteneriate.

Și în acest an școlar, copiii din grupa mare pregătitoare A (îndrumați de ed. Bernad Floare și Portelechi Voichița) vor fi mereu aproape de partenerii lor de la liceul ortodox, dorind să se familiarizeze cu ambientul școlii, cu activitățile școlarului și rechizitele școlare, în cadrul parteneriatului „Voi fi școlar curând”.
Pe parcursul celor doi ani de parteneriat, ne-am propus să evidențiem importanța celor trei factori esențiali în educația copiilor (grădiniță, familie, școală), faptul că un set de cerințe comune și implicarea activă duc la rezultatele scontate, la realizarea obiectivelor educaționale și a scopului propus. De asemenea, în cadrul acestor parteneriate, părinții care ne însoțesc în vizită la școală, află despre oportunitățile care li se oferă celor care doresc să devină școlari la acest liceu: pot opta pentru un anumit cadru didactic și pentru una din cele două alternative: tradițional sau step by step.
Recent, preșcolarii au fost bucuroși să se întâlnească cu foști colegi de grădiniță, unii au frații școlari la acest liceu; în cadrul întâlnirii de proiect, viitorii școlari au avut șansa de a scrie la tablă, au cântat împreună cu școlarii cântece despre iarnă și au vizitat expoziția cu lucrările elevilor.
În această vizită, ne-au însoțit și colegii de la grupa mijlocie A, îndrumați de educ. Indrie Tunde. (Floare Bernad)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:11:18 Ora standard a Europei de Est