Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Călător în galaxia lecturii, pe urmele lui nenea Iancu

Cercul de lectură de la școala 11, la o nouă înfățișare

Călător în galaxia lecturii, pe urmele lui nenea Iancu

Înființat de catedra de română (prof. Alina Șaitoș și Sanda Hălmăjan), în parteneriat cu bibliotecar Mariana Nana, în 2008, cercul de lectură de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea câștigă noi și noi adepți, dar mai cu seamă îi entuziasmează din ce în ce mai mult pe „veteranii săi”, deveniți actori de primă mână ai școlii.

Aveam să ne convingem de acest adevăr îmbucurător, ieri (miercuri, 16 februarie 2011), participând la o adevărată ședință de cenaclu „Flacăra”, în care membrii cercului au devenit veritabili actori, jucându-l pe Caragiale. În personajele îndrăgite ale genialului dramaturg i-am descoperit pe: Damaris Lucaci și Eliza Șaitoș, din VI A (în Lanțul slăbiciunilor), Denisa Belciug, Bianca Gal, Dana Jușca, Harsanyi Bianca și Alexandra Precup, din VI D (în D-l Goe), Ioana Þabria, Cristiana Boantă și Mădălina Derecichei, din VI A (în D-l Goe modern), Ileana Maria Criste, Marius Precup, Alex Turc și Georgiana Hegeduș, din V C (Un pedagog de școală nouă), George Sabău și Kozma Maria, din V C (Bubico), Ioana Alina Bucșe, Sonia Maria Meheș și Ioana Sîrca, din V C (D-l Goe), Alexandru Baciu, Lavinia Bodea, Anamaria Negruțiu și Ioana Nuțaș, VIII A (Un pedagog de școală nouă), Lorincz Evelin, Kinczel Gergo, Missik Alexandru și Dârjan Roxanne, din V B (Vizită).
„Ar cam trebui schimbată programa!”
„M-a încântat interesul pe care îl manifestă elevii noștri pentru a dramatiza și a crea. Sunt receptivi și pasionați de teatru. Ar cam trebui schimbată programa pentru că textele care se mențin de ani și ani nu mai prezintă interes pentru copiii de astăzi” – prof. Alina Șaitoș.
„Prin intermediul acestui cerc, îi apropiem pe copii de lectură. „Să formăm un lector pentru toată viața... acesta este și scopul cercului nostru, fie că citim sau dramatizăm. Le place enorm să joace teatru. E o modalitate prin care se pot identifica” – prof. Sanda Hălmăjan.
„Constat că elevii nu au cărți acasă. Noi avem în bibliotecă peste 15.000 de volume. Oferindu-le condiții concrete, copiii, totuși, citesc. Și eu am jucat teatru pe când eram la școală. Acum în juriu, m-am simțit din nou copil. Se vede că teatrul are priză la copii, ceea ce nu poate decât să ne bucure. E un început promițător” – prof. Mariana Nana.
Lansare concurs de creație
Cercuri de lectură există în școli de prin 2004, înființate de profesori de română din Cluj-Napoca. (www.anpro.ro). De doi ani, însă, au fost lansate și concursuri de creație. Un astfel de concurs de creație a fost lansat, miercuri, și la nivelul Școlii nr.11... „De la jurnalul unui puști la prima mea... și primul meu...”. La concurs pot participa elevi din clasele III-VI, VII-XI...
Întrucât unii au și început să creeze, trei elevi au citit din lucrările lor: Amalia Martin (din VII A), Darius Târnovan (din V A) și Ioana Nuțaș (din VIII A).
După acest moment Caragiale, în luna martie este programată tema „Să răsfoim o carte la bibliotecă (la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”); în aprilie, sunt nominalizați: Goga și Eliade, în mai – Lucian Blaga, iar în iunie, va avea loc evaluarea activității. Se intenționează ca toate creațiile reușite să fie publicate într-o broșură. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Călător în galaxia lecturii, pe urmele lui nenea Iancu.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:01 Ora standard a Europei de Est