Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecturile copilăriei, la cea de-a XI-a ediție

La Școala cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” Ștei

Lecturile copilăriei, la cea de-a XI-a ediție

„Un copil care crește în lumea cărților este asemeni unei flori care crește în grădina feerică a Naturii Mamă”.
La Școala cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” din Ștei, la finele semestrului I, s-a desfășurat activitatea de verificare și evaluare a caietelor de lectură, la clasele a IV-a A,B,C,D.

Proiectul, intitulat „Lecturile copilăriei”, se află la cea de-a XI-a ediție, fiind pregătit și coordonat de dna bibliotecar, inst. Ileana Tomescu și prof. documentarist Cristina Andru, în colaborare cu învățătorii claselor implicate: Dana Crețu, Adriana Colda, Elena Gabor, Valeria Purle și profesorii de la catedra de limba și literatura română: Adelina Mangra, Sanda Merce, Romulus Fâșie, Alin Ștefănuț.
Monitorizarea și sprijinul pe parcursul desfășurării activității revine conducerii școlii: prof. Georgeta Mușet, directorul unității, prof. Angela Vlaș, director adjunct, prof. Georgeta Moș, consilier educativ.
 Scopul proiectului este acela de a stimula și dezvolta pasiunea pentru lectură, acea dragoste pentru ,,slova” scrisă, folosind modele, discuții libere și imagini.
Pentru a avea certitudinea că elevii urmează pașii indicați, activitățile au fost dirijate, controlate și bine pregătite.
 Astfel elevii învață să sistematizeze informațiile, să afle ce este binele și răul, adevărul și minciuna, învață să reflecteze la ceea ce au citit, dezvoltându-le imaginația și creativitatea.
Școlarii au demonstrat că lecturile propuse au fost parcurse, prezentând date și informații despre autor și operă, acestea fiind presărate cu desene și imagini sugestive.
 I.L.Caragiale afirma acum aproape un secol: „O carte bună de citire, în vârsta fragedă, este, poate, una din împrejurările cele mai hotărâtoare ale vieții unui om”.
Succesul transformării elevului în cititor conștient, pasionat, constă în strategia conlucrării cu elevii, dar și în sprijinul factorilor educativi - dascălii și în egală măsură – părinții. (Ileana Tomescu)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:23:00 Ora standard a Europei de Est