Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Promisiunea noastră

„Școli pentru un viitor verde”

Promisiunea noastră

Joi, 17 februarie 2011, copiii din clasele a III-a și a IV-a Step by step de la Școala “George Coșbuc” din Oradea s-au adunat cu entuziasm să acționeze cum știu ei pentru păstrarea sănătății planetei.

E vorba despre prima activitate din cadrul proiectului național „Școli pentru un viitor verde”. După un scurt dialog despre culoarea verde și ceea ce semnifică aceasta, au trecut la treabă.
Știind că talentele copiilor sunt diferite, învățătoarele și totodată partenerele de învățare ale copiilor - Maria Câmpean și Lavinia Corodeanu - au pregătit diverse activități, în care să se regăsească fiecare dintre ei; la centrul de citire au citit din revistele Doxi, articole pe teme de mediu; la centrul de scriere și-au dovedit creativitatea compunând poezii sau scurte texte despre pământ, natură, viețuitoare ...
Cei de la centrul de științe au sădit narcise și ghiocei în jardiniere pentru grădina școlii; în cadrul centrului de arte s-au confecționat ecusoane pentru membrii „Generației verzi”; în centrul de construcții s-au realizat din piese de lemn și lego „Grădina eco”.
La final, fiecare echipă a elaborat un poster care reflectă grija copiilor pentru mediu.
O echipă le-a pregătit celorlalte o surpriză, numită „Promisiunea noastră”, scrisă pe o foaie mare pe care au înfrumusețat-o dându-i aspect de manuscris și au semnat-o. Membrii celorlalte echipe au fost încântați să o semneze și ei. Ce cuprindea promisiunea lor? Un legământ din suflet care sună astfel: „Noi, copiii din clasele a III-a și a IV-a Step by step de la Școala cu clasele I-VIII „G. Coșbuc” Oradea, fiind persoane responsabile și bune, promitem să ne respectăm pe noi înșine, pe ceilalți și planeta Pământ.”
Ce au învățat ei în această zi specială?
Au învățat că din puțin se poate obține mult - aproape toate materialele folosite în timpul activității au fost dintre cele refolosite: foile, cartonul, jardinierele (cutii de înghețată). Și încă ceva: „Verdele este culoarea fericirii Pământului!” La toate rezultatele muncii lor se mai adaugă bucuria de a lucra împreună pentru un scop nobil. Deja așteaptă cu nerăbdare următoarea activitate, din luna martie... (Mimi Câmpean & Lavinia Corodeanu)

Trimite email
joi, 4 decembrie 2025, 17:03:34 Ora standard a Europei de Est