Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activitate interdisciplinară, cu participarea părinților și învățătorilor de la „Ghibu”

Joc-Concurs: „Spune ce știi despre mine!”

Activitate interdisciplinară, cu participarea părinților și învățătorilor de la „Ghibu”

Joi după-masă (24 februarie 2011), prof. Vincze Lenke, educatoarea grupei mari, de la Grădinița nr. 28 – „Nufărul” din Oradea, a ținut în cadrul comisiei metodice o activitate interdisciplinară, la care au asistat părinții copiilor, dar și învățătorii de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” (de la clasele I și a IV-a).

Având în vedere curba efortului și ora înaintată, activitatea a fost concepută ca un joc - concurs la care a participat și Arlechino, personajul menit să aducă un plus de energie, prin antrenul pe care l-a stârnit. Pentru spectatorii neavizați, precum unii părinți, activitatea putea fi catalogată ca o evaluare a cunoștințelor despre animalele domestice și sălbatice, în prima parte, și o lecție de gramatică (ortografie), în partea a doua. Dascălii, însă, au perceput-o ca o activitate interdisciplinară veritabilă, de la granița de vest a cunoașterii mediului, educării limbajului și muzicii, la granița de est a jocului didactic, reprezentărilor grafice și matematice, dar și a scris-cititului...
Conduse cu măiestrie, observația și dialogul au dat rezultatele scontate, iar situațiile problemă în care au ajuns ades concurenții nu le-au dat nici emoții, dar nici dureri de cap, întrucât genul proxim și diferența specifică au fost clar delimitate din start. Formarea și descompunerea propoziției în cuvinte, dar și despărțirea cuvintelor în silabe au mers ca pe roate, fără greșeli, deși au avut și cuvinte dificile (precum: cal, porc, urs...); la reprezentarea grafică a propoziției și cuvintelor, ne așteptam să avem rateuri! Aș... sau ași!
Prin urmare, am avut de-a face cu o activitate și cu niște copii de nota 10, cu felicitări, pentru toți copiii care au răspuns și pentru doamna educatoare. La fel de mulțumiți și încântați s-au arătat și învățătorii care au analizat „lecția”. O singură doleanță ar fi avut domniile lor, să fi putut purta un dialog cu părinții, la o masă rotundă sau măcar la final. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Activitate interdisciplinară, cu participarea părinților și învățătorilor de la „Ghibu”. 

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:17:30 Ora standard a Europei de Est