Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De Dragobete, ne distrăm românește!

Joi, 24 februarie

De Dragobete, ne distrăm românește!

La Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea, în după-amiaza zilei de 24 februarie, în cadrul proiectului local „De Dragobete, ne distrăm românește”, elevii s-au distrat excelent, sub coordonarea dnei prof. Jăhăleanu Violeta, și echipa de proiect (prof. Goina Felicia, Șpan Claudia, Tudor Ana, Dragoș Felicia și Florina Bora).

Proiectul a urmărit păstrarea sentimentului de durată al poporului nostru, capacitatea românului de a-și proiecta cosmic viața cotidiană, de a selecta coordonatele fundamentale ale existenței; valorificarea obiceiurilor, tradițiilor și creațiilor artistice prin respectarea, practicarea și transmiterea lor generațiilor actuale și viitoare; valorificarea scenică a obiceiurilor tradiționale, în vederea cunoașterii, revitalizării și perpetuării lor; promovarea și stimularea sensibilității cultural-artistice în rândul elevilor.
Eleva Soporan Cristina a dat startul prin prezentarea unui material în power point pe tema iubirii. Activitatea s-a derulat sub forma unui concurs pe perechi (câte o fată și un băiat din fiecare clasă de gimnaziu), avându-i ca prezentatori pe elevii Cotuna Laura și Ervin Suciu, îmbrăcați în costum popular. A urmat prezentarea perechilor/cuplurilor: defilarea partenerilor prin fața juriului – nume, clasă, scurtă prezentare, ce preocupări și ce hobby-uri au, la ce visează (ținuta vestimentară fiind conform vârstei pe care o au și potrivit sezonului).
Elevii au avut de trecut cinci probe: „Haideți toți, băieți și fete/Să dansăm de Dragobete!” (concurenții au dansat în perechi pe trei stiluri diferite de dans), „Vă lăsăm acum, băieți/ Să vorbiți cam cât …puteți” (o probă de dicție numai pentru băieți, având de citit un text la prima vedere), „A sosit acum momentul/Să vă câștigați respectul/ Printr-o probă naturală/ De ... cultură generală” (fiecare cuplu a trebuit să răspundă la câte cinci întrebări), „Diversificăm decorul/Vă rugăm aduceți...mărul!” (o probă de dans cu un măr lipit de fruntea partenerilor, mărul nu trebuie să cadă), „Tot ce trebuie să faceți/ E cinci nasturi să mai coaseți” (o probă în care concurenții și-au dovedit îndemânarea la aptitudini practice, în decurs de cinci minute au trebui să coase cinci nasturi).
Activitatea, pe lângă concursul propriu-zis, a fost îmbogățită cu momente artistice bine alese (poezie, muzică ușoară și populară, pantomimă și scenetă), toate punând în discuție tema iubirii, dragostei, prieteniei.
Participanții au fost urmăriți cu mare interes de către colegii - spectatori, care i-au aplaudat, precum și de juriul format din doamnele prof. Ana Tudor, Dragoș Felicia, Goina Felicia și din elevii Marian Denisa și Ardelean Tudor. La activitate a asistat și doamna director, prof. Gheorghina Bîrlădeanu, care a apreciat ideea unei astfel de acțiuni, precum și dorința de implicare a elevilor. Toți concurenții care au participat la acest concurs au fost felicitați și premiați, organizatorii mulțumind tuturor celor care au ales să se distreze românește în ziua de Dragobete.
Tot la ordinea zilei, au putut fi admirate două expoziții: cea de prăjituri din carton și polistiren și expoziția cu lucrări artistico-plastice. (Dorina Toader)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:12:58 Ora standard a Europei de Est