Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modulul de consiliere și orientare în carieră

Prima etapă a proiectului

Modulul de consiliere și orientare în carieră

Facultatea de Științe Economice, Universitatea din Oradea, în calitate de coordonator interregional, în parteneriat cu: Universitatea de Vest din Timișoara – Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor și Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava – Facultatea de Științe Economice și Administrație Publică, face cunoscută desfășurarea activităților de instruire a studenților în cadrul proiectului „Practica studenților economiști. Parteneriat inter-regional pe piața muncii între universități și mediul de afaceri” (PRACTeam);

proiect cofinanțat din Fondul Social European – „Învestește în oameni!”, Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013; Axa prioritară 2 „Corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii”; domeniul major de intervenție 2.1 „Tranziția de la școală la viața activă”, contract: POSDRU/90/2.1/S/64150; valoarea totală a proiectului: 20.941.500 lei; perioada de implementare: 01.10.2010 – 30.09.2013 (manager de proiect  - prof. univ. dr. Anca DODESCU).
Modulul de consiliere și orientare în carieră se adresează studenților economiști de la forma de învățământ licență și masterat, selectați în grupurile țintă ale proiectului PRACTeam și se desfășoară în perioada 21 februarie - 11 martie 2011, la sediul partenerilor: Facultatea de Științe Economice, Universitatea din Oradea; Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor, Universitatea de Vest din Timișoara și Facultatea de Științe Economice și Administrație Publică.
Modulul de consiliere și orientare în carieră are la bază suportul de instruire special realizat în cadrul proiectului, publicat sub forma unui – Ghid de consiliere și orientare în carieră al studentului PRACTeam. Ghidul este realizat de psihologi specialiști din cele trei universități partenere, care susțin și activitățile de instruire. La finalul acestora, fiecare student va fi evaluat din punct de vedere aptitudinal de specialiștii psihologi. Evaluarea urmărește potrivirea profilului aptitudinal al studentului cu cerințele posturilor din domeniul economic.
Pe parcursul celor 54 de ore de consiliere și orientare în carieră, studenții sunt instruiți atât din punct de vedere teoretic dar, mai ales prin activități, simulări și exerciții practice, pe diverse teme, dintre care amintim: Managementul personal al carierei: CV-ul profesional, Scrisoarea de prezentare (intenție/candidatură/ motivație); Repere în consilierea carierei: Cariera și evoluția sa, Explorarea pieței forței de muncă, Decizia de carieră, Etapele de căutare a unui loc de muncă; Autocunoașterea, autoevaluarea și interviul: Motivația și performanța, Emoțiile și mecanismele de apărare și adaptare, Comunicare și relaționare interpersonală, Prezentarea la interviu; Dezvoltarea personală. Cum putem avea o carieră de succes: Planificarea și dezvoltarea carierei, Educația pentru carieră, Autocunoașterea și dezvoltarea personală, Dimensiuni psihologice relevante pentru performanță, Autoprogramarea mentală și comportamentul eficient. (Ioana Pop Cohuț)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:51 Ora standard a Europei de Est