Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concluzii generale ale vizitei ARACIS la Universitatea Oradea

Prof.dr. Lazăr Vlăsceanu

Concluzii generale ale vizitei ARACIS la Universitatea Oradea

Vineri, 4 martie 2011, s-a încheiat vizita Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) pentru evaluarea instituțională a Universității din Oradea (UO).

Comisia de evaluare a fost compusă din 36 de evaluatori din care un expert evaluator străin din Irlanda și doi studenți. A fost evaluată universitatea din punct de vedere instituțional și 28 de programe de studii (specializări) de licență și masterat de la 15 facultăți. Procedura evaluării s-a derulat în perioada 2 – 4 martie 2011.
Concluziile generale ale vizitei de evaluare au fost prezentate, vineri, 4 martie, în fața Senatului Universității din Oradea, de către directorul de misiune, prof.dr. Lazăr Vlăsceanu, Universitatea din București. Concluziile specifice și acordarea calificativului, sunt de competența Consilului ARACIS și vor fi făcute publice după ședința Consiliului ARACIS (aproximativ o lună).
Directorul de misiune a precizat că evaluarea Universității din Oradea a vizat activitatea instituției pentru perioada 2008 până în prezent, precum și măsurile întreprinse pentru aplicarea noii Legi a Educației Naționale. În prezentarea contextului vizitei, prof. dr. Vlăsceanu a felicitat forurile de conducere ale UO pentru rezolvarea problemelor din trecut, pentru modul tranșant în care a fost abordată și rezolvată majoritatea problemelor cu care s-a confruntat instituția în ultimii ani.
Comisia a apreciat dezvoltarea cercetării, subliniind că în ultimii ani pe acest segment „UO a obținut rezultate remarcabile”. Recomandarea evaluatorilor a făcut referire la implicarea unui număr cât mai mare de cadre didactice în cercetare, respectarea eticii în cercetare, amintind problemele de plagiat cu care s-a confruntat UO în trecut.
Referitor la activitatea didactică s-a constatat că s-a introdus ordine în programele de studii, însă UO, pentru a realiza un transfer de cunoștințe eficient, trebuie să pună mai mult accent pe evaluarea continuă a studenților pe parcursul semestrului, în defavoarea celei sumative din timpul sesiunilor de examene. De asemenea, dezvoltarea resurselor de învățare, precum și a dotării bibliotecilor trebuie să devină o prioritate pentru toate facultățile.
În ceea ce privește studenții, directorul de misiune a menționat că s-au îmbunătățit și sunt în proces de dezvoltare serviciile oferite studenților, iar Universitatea din Oradea trebuie să sprijine pe viitor organizarea de manifestări studențești pentru a oferi studenților o viață culturală activă și diversificată. 
În încheierea prezentării concluziilor generale ale vizitei, prof.dr. Lazăr Vlăsceanu a menționat că Universitatea din Oradea este suficient de dezvoltată cantitativ, dar fragmentată, putându-se lua în considerare chiar o reorganizare a facultăților în funcție de domeniile de studiu. În contextul întrării în vigoare a Legii 1 din 2011, a Educației Naționale, care impune o nouă clasificare a instituțiilor de învățământ superior, Universitatea din Oradea trebuie să se identifice cu misiunea care i se potrivește cel mai bine și să obțină performanțe remarcabile. (Olimpia Popoviciu)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:46:47 Ora standard a Europei de Est