Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Oaspeți din Milano la C.T. „Mihai Viteazul” din Oradea

În cadrul programului european Leonardo - mobilitate MEET,

Oaspeți din Milano la C.T. „Mihai Viteazul” din Oradea

Dl profesor dr. Ruben Filimon (directorul Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea) ne-a poftit, marți (15 martie 2011), să facem cunoștință cu oaspeții italieni din Milano care se vor afla pe perioada a două săptămâni în Oradea, într-un schimb de experiență, în cadrul programului european Leonardo - mobilitate MEET.

În prima săptămână, cei 11 elevi din anul III de la Capac: Politechico del Commercio di Milano, brutari și patiseri, însoțiți de doi profesori responsabili de proiect, Vaira Anastasia și Lucia Untilă, au avut programat un curs de formare în meseriile în care se pregătesc elevii italieni, precum și practică în laboratoarele și cabinetele colegiului.
„Poate reușim să creăm o rețea de școli partenere”
„În cea de-a doua săptămână, practica se va desfășura în întreprinderi, asociații de producție, hoteluri și restaurante, la Forum Continental, Ramada și Agrosara Bicaciu, potrivit ofertei pe care ne-au făcut-o partenerii noștri orădeni, ne-a declarat Lucia Untilă (de loc din Republica Moldova, care vorbește foarte bine românește). Am căutat și căutăm în continuare școli partenere în Europa; avem la Paris, în Oradea, la Lyon (Franța) și Helsinki (Finlanda), în diverse meserii: ceasornicari, operatori în comerț, în domeniul hotelier, barmani. Important este ca respectivii parteneri să poată să ne asigure să facem practică, atât în școala lor, cât și în diferite întreprinderi de profil din oraș, potrivite meseriilor pe care le promovăm. Astfel, în colaborare cu mai mulți parteneri din diferite țări sau chiar din aceeași țară sau din același oraș poate reușim să creăm o rețea de școli partenere care să acopere toate meseriile pe care le avem în școală”.
„Dorim să se dezvolte fără frontiere, în spirit liber...”
Anastasia și Lucia sunt doi interlocutori agreabili, deschiși și prietenoși, dascăli cu vocație, bine orientați, cu un simț practic dezvoltat.
„Scopul acestor programe europene este de a le forma tinerilor mentalități mai deschise pentru a se integra cu ușurință oriunde pe piața muncii europene. Dorim să se dezvolte fără frontiere, în spirit liber, inovativ, creator; să treacă peste orice stereotip și prejudecăți pe care le pot avea în mod fals despre un popor sau o țară” (Anastasia).
„Vrem să cunoaștem pentru a înțelege mai bine!”
„Și noi am dorit ca venind în România, cunoscându-i pe români la ei acasă, să le schimbă elevilor noștri prejudecățile despre România și poporul român, ei putându-se convinge singuri în mod direct despre ospitalitatea românească proverbială, despre bogăția sufletească a acestui popor. Să vadă și să simță că românul este bogat sufletește, muncitor și omenos. Că nu este ca cel care l-a făcut de râs peste hotare. Ei vor duce în familiile lor adevăratul mesaj despre România și acest popor minunat. Înainte de a veni, elevii noștri au beneficiat de 40 de ore de limbă și comunicare în limba română, pentru a-și însuși un mic vocabular de cuvinte uzuale, practice, care să-i ajute în comunicare. Tot atunci au aflat și câte ceva despre cultura, civilizația, istoria și politica românească...” (Lucia).
Dincolo de cursul de formare și multele ore de practică în meseria pentru care se formează, elevii italieni au avut prilejul să cunoască și multe dintre monumentele culturale, clădirile și instituțiile importante din municipiul Oradea. Pentru sâmbătă, aveau programată o excursie la Budapesta (în Ungaria), iar duminică, la Peștera Urșilor de la Chișcău. Tot Lucia ne spunea că deviza lor este: „Vrem să cunoaștem pentru a înțelege mai bine!”
„ Am fost primiți cu atâta drag de conducerea colegiului. Dl director este un om minunat, primitor și spiritual, și ca dumnealui sunt toți, persoane fantastice cu o inimă mare...” - Lucia.
Am avut ocazia să-i vedem și să-i studiem pe elevii italieni lucrând în laborator, sub supravegherea celor doi profesori italieni și a maistrului instructor al colegiului, dna Nogradi Marta - coordonatorul activităților practice desfășurate în laboratoarele colegiului. „Zilnic, elevii italieni, ajutați de o echipă de elevi de-ai noștri, vor învăța câte două sortimente de prăjituri românești, dar nu numai: marți – cornulețe cu nucă și brânzoici moldovenești, miercuri – ecler cu cremă de vanilie și plăcintă cu mere, joi, vom trece la preparatele italiene: tiramisu și crostata, iar vineri (18 martie, de Ziua unificării Italiei –n.n.), vom avea preparate specifice italienești și un program adecvat”, ne-a spus maistrul instructor în alimentație publică Nogradi Marta.
Așadar, timp de două săptămâni, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea se construiesc noi punți între două culturi, țări și popoare. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Oaspeți din Milano la C.T. „Mihai Viteazul” din Oradea.  

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:14:21 Ora standard a Europei de Est