Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Pedagogia Freinet în perspectiva învățământului românesc”

În weekend, la Școala nr. 11,

„Pedagogia Freinet în perspectiva învățământului românesc”

Timp de trei zile (vineri, sâmbătă și duminică, 18 - 20 martie 2011), peste 60 de dascăli bihoreni au participat la un stagiu de formare, organizat de C.C.D. Bihor, la Școala nr. 11 din Oradea, intitulat „Pedagogia Freinet în perspectiva învățământului românesc”.

Directorul școlii, prof. Adelina Iacob, a fost încântat(ă) să găzduiască un asemenea eveniment, mai cu seamă că  Școala nr. 11 este singura școală din județul Bihor care are clasă cu alternativa Freinet, având și perspectiva primelor clase gimnaziale Freinet din țară, cu concursul inspectorului general, dl prof. Dorel Luca, receptiv și deschis spre alternativele educaționale...
Cu niște formatori de mare clasă, precum: Mariana Bândea, Codruța Brancu, Andreea Iftimie, Cosmina Urdă, Claudia Cociuba, Ioan Vlad..., weekendul s-a scurs foarte repede, iar cursurile și atelierele de lucru au fost o plăcută zăbavă, o distracție și o socializare nesperată, care a dezvoltat colaborarea și a dus la cimentarea unor prietenii. Văzând atmosfera, mobilizarea și implicarea dascălilor, doamnei director mai că-i venea să nu se dezlipească de frenetici! Cu o comunicare ca la carte, cu risipă de imaginație și creativitate, „elevii” frenetici au cucerit formatorii, iar ei s-au dezlănțuit și mai tare. Au fost trei zile superbe în care s-a respirat Freinet, s-a mâncat Freinet pe pâine și s-au încins jocuri Freinet... Dascăli (educatoare, învățători și profesori de învățământ primar și gimnazial) de la diferite unități de învățământ: Școala nr. 11, școlile din Biharia, Sânmartin și Spinuș, de la Liceul Teoretic German „Fr. Schiller”, de la C.S.E.I. „Orizont” și de la grădinițele nr. 2, 35 și 41 au cooperat admirabil...
„Școala de astăzi ar trebui să se gândească mai mult la elevi”
Mariana Bândea respiră Freinet și contaminează ușor orice dascăl care simte această alternativă centrată pe elev...
„Înainte de a teoretiza, am experimentat. Freinet este ceea ce trebuie să simți. Școala de astăzi ar trebui să se gândească mai mult la elevi. Dacă ei se plictisesc, nu sunt numai ei vinovați. Să aplicăm altceva, care să-i motiveze... Nu o să vă dăm sfaturi, ci o să vă prezentăm din experiența noastră. Pedagogia Freinet pregătește copilul de azi să trăiască în lumea de mâine...”
 „Copiii sunt din rai”
Pedagogia Freinet este pedagogia muncii motivate, a comunicării, cooperării și a exprimării libere. Prin urmare și activitățile pe ateliere au fost organizate urmând acești pași. S-a vorbit despre clasa cooperativă și s-a demonstrat, s-a vorbit despre jurnal și s-a purces la scrierea unui jurnal; s-au încins jocuri cooperative și s-a înțeles exact cum vine cu exprimarea dramatică; toate cunoștințele teoretice, noțiunile noi au fost imediat aplicate în practică în cadrul atelierelor; s-a prezentat mult material didactic natural și video, s-au confecționat foarte multe postere în aplicarea textului liber, a jurnalului și corespondenței școlare...
Cei doi poli principali ai pedagogiei Freinet sunt interesul și munca. Dacă elevul vede că munca lui este valorizată, reacționează pozitiv și vine cu drag la școală. Admirabilii formatori timișoreni au armonizat prezentările scurte și interesante cu munca pe echipe, au făcut multe exemplificări și trimiteri la cărți de specialitate și nu numai... Au captat și cucerit, au organizat și dominat prin competență și autoritatea; au fost modele de îmbinare a democrației cu respectul, pasiunea și dăruirea. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (90 de poze), accesați Galeria foto: „Pedagogia Freinet în perspectiva învățământului românesc”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:45 Ora standard a Europei de Est