Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Alfabet matematic – proiect eTwinning

La C. T. „Ioan Ciordaș” Beiuș

Alfabet matematic – proiect eTwinning

Joi, 3 martie 2011, la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș, a avut loc diseminarea și sărbătoarea încheierii proiectului internațional „Alfabet matematic” („Mathem’alphabet book”).

Celebrarea a avut loc în amfiteatrul școlii în prezența conducerii școlii, echipei de proiect și a altor invitați (părinți, profesori, televiziunea locală).
Proiectul a fost derulat pe platforma de comunicare a școlilor din Europa, eTwinning. Pe această platformă, în prezent, sunt înscriși 128.000 de membri activi, cu 5.000 de proiecte în derulare.
În proiect au lucrat elevii claselor a VII-a și a VIII-a, îndrumați de o echipă de profesori coordonatori la nivelul școlii. Echipa de profesori care au îndrumat elevii a fost formată din: Crina BERCOVICI (coordonator principal și profesor de matematică), Liana DRĂGOI (prof. engleză), Edit SZATMARI (prof. informatică), Manuel BERCOVICI (prof. informatică), Gabriela BRISCAN (prof. limba română și diriginte - clasa a VIII-a), Georgeta CRISTEA (prof. limba franceză și diriginte - clasa a VII-a), Pavel BENÞA (prof. arte plastice), Traian BOGDAN (prof. engleză) și alte cadre didactice din școală. Elevii au pregătit activitățile proiectului lucrând în orele de cerc de matematică, de informatică, de arte plastice și în timpul lor liber. Produsele finale au fost postate apoi în paginile proiectului și la adresa: http://www.ciordas.ro/proiecte/alfabet.
Acest proiect interdisciplinar a reunit în jurul matematicii disciplinele: limba română, limbile străine, artele plastice, informatica etc.
Activitățile din cadrul proiectului au fost:
1. Prezentarea elevilor și a școlilor;
2. Prezentarea unei sinteze de termeni matematici în limba oficială a țării;
3. Traducerea vocabularului de termeni matematici în limba engleză;
4-5. Crearea și postarea afișelor cu termenii matematici (în limba engleză);
6. Crearea unui vocabular european de termeni matematici.
Pe parcursul derulării proiectului, septembrie 2010 - februarie 2011, elevii au trimis felicitări colegilor implicați în proiect.
La proiect au participat elevi din Franța (Draguignan), România (Beiuș și Lugoj), Republica Cehă (Dvùr Králové nad Labem), Estonia (Rakke), Grecia (Korinth), Italia (San Bartolomeo), Letonia (Kalsnava), Macedonia (Skopje), Polonia (Jemielnica, Gliwice, Golub-Dobrzyñ și Bzianka), Slovacia (Dubnica nad Váhom), Spain (Fernán Núñez, El Rubio și Ocaña), Suedia (Malmö), Turcia (Adana).
Profesoara Crina Bercovici a felicitat elevii și a mulțumit tuturor celor care au contribuit la buna desfășurare a proiectului: conducerea școlii, Primăria Beiuș (sponsorizare materiale publicitare), Televiziunea locală - Național TV Beiuș, Foto „Clip”, părinții elevilor etc.
Invitații au avut ocazia să admire, în cadrul unei expoziții, câteva din produsele finale ale elevilor. Au fost răsfoite cele 19 dosare cu creațiile școlilor partenere, au fost admirate felicitările primite și posterele realizate de elevii din școală. În final invitații au servit niște „prăjituri geometrice”.
Și în acest proiect, matematica i-a reunit pe toți în jurul ei, o confirmare a spuselor lui Gauss „Matematica este regina tuturor științelor”.
A fost anunțată începerea unui nou proiect „Maths without frontiers”. Mult succes! (Edit Szatmari și Manuel Bercovici)

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:47:39 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!