Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Spectacolul de recitări „Fascinația poeziei”

De Ziua Mondială a Poeziei

Spectacolul de recitări „Fascinația poeziei”

Așa cum ne-au obișnuit deja, membrii Catedrei de limba și literatura română de la C.N. „Arany Janos” din Salonta au sărbătorit, pe 21 martie, Ziua Mondială a Poeziei.

Pe fond muzical, spectacolul a fost deschis de un moment de dans sportiv, susținut de Szlovak Milan din clasa a XI-a C și partenera sa, Tamara. Frumoasa prezentatoare Lavinia Cociubei (X A) a fost gazda evenimentului, amintind faptul că spectacolul este dedicat liricii secolului al XX-lea.
„Poate vă întrebați : De ce poezie? … Proză poți scrie tu. Proză poate scrie el. Proză chiar și eu pot scrie. Însă Dumnezeu scrie poezie prin tine, prin el și chiar prin mine.
 Poezia este scurtătura ce duce la subtilul și tangibilul țel al țelurilor – încântarea infinită -. Un poem începe cu șiroaie de lacrimi și se termină cu zâmbete entuziasmate.
Poetul cheamă răsăritul visului de mâine, iar apoi îl transformă în ziua realității de azi. Facem o greșeală regretabilă atunci când încercăm să înțelegem poezia. Poezia nu este pentru a fi înțeleasă. Poezia este pentru a fi simțită. Poezia este pentru a fi îndrăgită. A încerca să înțelegi un poem este ca și cum ai atinge un trandafir cu ghimpi nenumărați. A încerca să simți un poem înseamnă să ții cu drag un trandafir fără nici un ghimpe. Iar să îndrăgești un poem înseamnă să devii imediat frumusețea și parfumul trandafirului însuși.” – iată cu ce gânduri și-a întâmpinat Lavinia auditoriul, format din profesori, elevi și iubitori de poezie.
Mai multe „Despre poezie” am aflat de la Fl. Nedelcu, prin intermediul Soniei Pop, XII B.
În continuare, elevi ai școlii au încercat să înalțe sufletește publicul, preț de câteva clipe. Dintre recitatori amintim pe: Dalina Toma, XI B: „Nervi de primăvară”, de George Bacovia; Coltău Ana, VI B: „Trecea un om pe drum”, de Elena Farago; Potra Laura, X D, „Rapsodii de primăvară”, de G. Topârceanu. Petrușan Răzvan, XI C: „Poveste sentimentală”, de Nichita Stănescu; Petran Mihai, XII C: „Melodie povestită”, de N. Stănescu; Ardelean Alex și Boiț Diana, V B: „Ploaie în luna lui Marte”, de N. Stănescu; Balla Timea, XI E: „Pean”, de N. Stănescu. Marișcaș Rebeca, XII C, a interpretat melodia Rugă pentru părinți”, pe versuri de A. Păunescu. Au continuat: Gudea Darius, V B: „Copilărie”, de Ana Blandiana; Diana Þirigan, IX D: „Am crescut”, de Ana Blandiana; Foltuț Dorotheea, VI A: „Cândva arborii aveau ochi”, de Ana Blandiana; Viktoria Veres, VIII C: „Poezia”, de Lucian Blaga; Lucian Drinc, VII B: „Rugă pentru părinți”, de A. Păunescu; Petrila Daniel, XI C: „Totuși, iubirea”, de A. Păunescu.
Ce este, așadar, poezia astăzi? A încercat să ne răspundă Mircea Cărtărescu, prin poezia „Garofița”, recitată de Iuhasz Erol, IX D. Spectacolul s-a încheiat pe versurile stănesciene cântate de Paula Seling.
Dincolo de toate, poezia rămâne o creație a omenescului, dar care, paradoxal, este adesea prea puțin accesibilă omului. Și poate că omenirea nu va înțelege niciodată puterea ei, dar cu siguranță alte și alte generații se vor naște în umbra acestei enigme etern omenești… POEZIA. (Ramona Buz & Zoe Nagy)

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 19:56:29 Ora standard a Europei de Est